Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 4. august 2016

Blandt skovens skygger af Kenneth Bøgh Andersen


Blandt skovens skygger er en novellesamling af Kenneth Bøgh Andersen, der indeholder seks noveller. Novellerne har tidligere været udgivet under titlen En rejse gennem natten. Jeg har tidligere læst den gamle udgave, men ville kaste mig over denne lettere revideret udgave af ren nysgerrighed, for at se om jeg kunne opdage nogle forskelle. Og det kunne jeg. Ikke ændringer med hensyn til selve indholdet af novellerne. Det ser ud til at være det samme (skal ikke kunne sige om der er rettet slåfejl eller sådan for så godt husker jeg ikke den gamle udgave, men essensen af novellerne er den samme). Men den største ændring er at i den første udgave, En rejse gennem natten, havde forfatteren skrevet et digt omhandlende hver af de 6 timer efter midnat. Og det var bare en utrolig god og creepy intro. Dette digt satte en uhyggelig og stemningsfuld atmosfære fra starten af og man var ikke i tvivl om at man havde noget godt i vente. Jeg synes lidt at det er en skam af læsere, der ikke har læst første udgaven af bogen, går glip af digtet i Blandt skovens skygger

Men nu til selve novellerne! Der er som sagt seks noveller i alt:
Hvad ønsker du dig? // Pagten // Skattejagt // Blandt skovens skygger // Virkelighed? // Drømme?
Det overordnet tema for novellerne er horror eller gys, men de har forskellige virkemidler og fokus på gyset. I de to første noveller er temaet at man skal passe på hvad man ønsker sig/hvem man indgår en aftale med. De to næste har fokus på en fysisk overnaturlig trussel man ikke ser før det er for sent, men som man mere kan fornemme lurer på en i skyggerne. De to sidste noveller spiller på ondskaben i mennesket, og hvor grænserne mellem virkelighed og drøm bliver mere og mere udflydende. Jeg vil ikke gå i dybden med novellerne her, de skal i stedet for læses.

Jeg synes alle novellerne er gode og velskrevet, men jeg vil gerne fremhæve de to noveller Virkelighed? og Skattejagt som gav mig en ekstra kuldegysning eller to. De gik bare lige ind under huden på mig. Jeg har altid kunnet lide Kenneth Bøgh Andersens skrivestil, og han skuffer skam heller ikke her. Novellerne er velskrevne, spændende og hurtigt læst, men gysene glemmer man bestemt ikke lige så hurtigt igen. 

Blandt skovens skygger henvender sig til alle der elsker et godt gys, men de er bestemt ikke alle for børn, da især Drømme? har et meget voksent tema. 


4/5 stjerner

Blandt skovens skygger (En rejse gennem natten #1) af Kenneth Bøgh Andersen
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 2016 (denne 2. udgave) / oprindelig udgivet 2002
ISBN: 9788763845557
144 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar