Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 11. august 2016

Ulm af Nick Clausen

"Peter bliver forfulgt af en ulv. Men det er ikke en ordinær firbenet canis lupus, som har fået færten af ham. Det er en varulv. Et stort, blodtørstigt uhyre der lever som et almindeligt menneske det meste af tiden. Peter er udset som ulvens næste offer, men ingen vil tro ham. Hvis Peter kan nå at finde ud af hvem der lever med den mørke hemmelighed, kan han måske redde sit liv. Men fuldmånen nærmer sig..."

I starten af min sommerferie var jeg i humør til nogle hurtiglæste og underholdene bøger. og mit valg faldt på Nick Clausens fem korte gyserromaner. Jeg har tidligere læst dem, men det er ved at være nogle år siden, og jeg trængte bare til noget jeg vidste var let og underholdene.

Ulm fortæller historien om en lille familie, mor og to sønner, der er flyttet til en lille by efter en tragisk hændelse. Vi følger fortrinvis den mindste søn, Peter, mens han forsøger at tilpasse sig sit nye liv, få venner og almindelige teenager ting. Dog er der det lille problem at Peter bliver jagten af en varulv, ingen vil tro ham (Peter og ulven - get it?), og han bliver derfor nødt til at finde ud af hvem varulven er, så han kan stoppe den før den dræber ham.

Ulm er en ganske spændende varulvehistorie med børn/unge teenagere i hovedrollen, der forsøger at finde det onde monstre, nu hvor de voksne ikke vil tro på den findes i virkeligheden. Nogle af karakterne er til tider en smule stereotype, der er blandt andet den mystiske mand, der dukker op i den lille by samtidig med at varuvlveangrebene begynder, samt den mystiske underbo, der næsten aldrig er hjemme. Det synes jeg er lidt af en skam, men til gengæld er der et rigtig godt plottvist i bogens klimaks, der er med til at holde øjnene på stilke. 

Denne bog henvender sig mest mod børn og unge teenagere, og det kan man da også mærke, når man læser bogen som voksen. Det er ikke en bog, der efterlader et længerevarende aftryk, men som lidt let underholding fungerer den fint.


3/5 stjerner

Ulm af Nick Clausen
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2010
ISBN: 9788758808826
154 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar