Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 20. august 2016

De smukkeste af Karin Slaughter

"Hendes mand bliver koldblodigt myrdet.
Hendes søster er forsvundet sporløst.
Da Claire begynder at optrævle fortiden, begynder det at gå op for hende, at det liv hun troede hun levede, aldrig har været virkeligt. Hendes mand var ikke den, som hun troede han var og det går op for hende, at sandheden er mere grusom, end hun nogensinde kunne have forestillet sig!"
De smukkeste er min først Karin Slaughter roman. Jeg har selvfølgelig set hendes bøger på krimihylderne, men da jeg ikke læser mange krimier og ikke lige havde lyst til at starte på en ny serie, faldt valgt på De smukkeste, der bliver betegnet som en psykologisk thriller og er en enkeltstående bog (der er dog også skrevet en novelle, som så vidt jeg har forstået er en prequel til De smukkeste - den jeg har dog ikke læst den endnu).

Men hvad synes jeg så om denne roman? Tja... Jeg har lidt blandede meninger.
Spændingensfaktoren synes jeg for det meste var vellykket. De sidste par hundrede sider læste jeg i hvert fald meget hurtigt. Så på den måde synes jeg at romanen var godt opbygget. Sproget var ok, men det efterlod mig ikke med et mindeværdigt aftryk af Karin Slaugthers skrivestil.

Personerne har jeg lidt mere blandende følelser for, for der er godt nok ikke mange der vækker min sympati. Det er oplagt at man skal have sympati med Claire og Lydia, to søstre der er gledet fra hinanden efter deres familie begyndte at falde fra hinanden, da deres ældste søster forsvandt. Men jeg følte lidt at sympatien nogle steder blev tvunget ned i halsen på mig. Det blev bare lidt for meget for mig nogle steder. Så var der FBI agenten - han var da godt nok et r*vhul, og lidt af et irritationsmoment for mig. Jeg synes ikke at karakterne var de mest interessante karakterer jeg har læst om. Det var helt klart mere det psykologiske aspekt, jeg læste romanen for.

Den psykologiske thriller aspekt virkede stærkest for mig i De smukkeste. Resten af bogen overvældede mig desværre ikke. Jeg har givet bogen 3 stjerner på Goodreads, for jeg synes at historien som sådan var ganske god og spændende, (og det er ikke en dårlig bog. jeg havde bare lidt problemer med den), men jeg ligger nok mere på 2,5 stjerner efter at have fået lidt mere styr på mine tanker og efter at skrevet denne anmeldelse.

2,5/5 stjerner

De smukkeste af Karin Slaughter / Originaltitel: Pretty Girls
Originalsprog; engelsk / læst på dansk
Forlag: HarperCollinsNordic
Udgivet: 2016 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2015
ISBN: 9788793400009
464 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar