Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 30. august 2016

Døde drømme af Kenneth Bøgh Andersen


Døde drømme er ligesom Blandt skovens skygger en novellesamling i serien En rejse gennem natten. Novellesamlingerne hænger ikke sammen på andre måde end at de er alle er skrevet i genren gys, og at de er meget velskrevne.
Der er seks noveller i Døde drømme. Novellerne er Ulveunge // Nattens tvillinger // Døde drømme // Ravn // Øje for øje // Snavs. Man kan godt dele novellerne op i en form for temaer. Ulveunge og Nattens tvillinger har fokus på dyret i mennesket. I Døde drømme og Ravn spiller drømme en stor betydning, og hovedpersonerne i Øje for øje og Snavs er ikke særlig glad for skidt og snavs. Jeg vil ikke fortælle mere om handlingen i de seks noveller.
I hver novelle er der en hentydning til en af de andre noveller. Jeg elsker at gå på jagt efter sådanne små referencer som nogle forfattere gemmer mellem bøgernes sider.
"Nogle gange drømmer jeg, at der gror vinger ud af min ryg og horn ud af min pande..."
Jeg ved ikke helt om jeg har en ynglingsnovelle, for jeg synes at de alle er velfortalte små historier, hvor gyset er i centrum. Men Ulveunge, Døde drømme og måske især Øje for øje havde lige lidt ekstra for mig. Men det betyder ikke at de andre noveller er mindre gode end de tre jeg nævnte, for det er de bestemt ikke. 
For når jeg sidder med novellesamlingen en anden god gang, vil jeg ikke kun vil læse de tre noveller. Det ville være som kun at læse en halv roman. For selv om novellerne ikke hænger sammen, hænger de sammen i mit hoved, i min læseoplevelse, hvor jeg ikke ville kunne og have lyst til at adskille dem ved kun at læse én eller et par af dem.
"Men det var ikke engang det værste, Det værste - det, der fik det til at føles, som om alting var gået itu indeni og aldrig ville kunne laves igen - det var, at de havde gjort det, mens Bastian ikke havde været hjemme. At de ikke engang havde givet ham en chance for at sige farvel. Det havde været nemmere for dem på den måde, og den tanke var næsten uudholdelig. At mor og far først og fremmest havde tænkt på sig selv, på, hvad der ville være lettest for dem."
Døde drømme er små fine gysernoveller, der nok skal få et hår eller to til at rejse sig, eller i hvert fald give stof til eftertanke.

4/5 stjerner

Døde drømme af Kenneth Bøgh Andersen (En rejse gennem natten #2)
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 2016 (denne 2. udgave) / oprindelig udgivet 2006
ISBN: 9788763845540
160 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar