Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 13. juni 2024

What Feasts at Night af T. Kingfisher

"Retired soldier Alex Easton returns in a horrifying new adventure.

After their terrifying ordeal at the Usher manor, Alex Easton feels as if they just survived another war. All they crave is rest, routine, and sunshine, but instead, as a favor to Angus and Miss Potter, they find themself heading to their family hunting lodge, deep in the cold, damp forests of their home country, Gallacia.

In theory, one can find relaxation in even the coldest and dampest of Gallacian autumns, but when Easton arrives, they find the caretaker dead, the lodge in disarray, and the grounds troubled by a strange, uncanny silence. The villagers whisper that a breath-stealing monster from folklore has taken up residence in Easton’s home. Easton knows better than to put too much stock in local superstitions, but they can tell that something is not quite right in their home. . . or in their dreams."



What Moves the Dead var en af de bedste bøger, som jeg læste sidste år, så derfor var mine forventninger til efterfølgeren What Feasts at Night utrolig høje. Og de blev heldigvis for størstedelen indfriet.

Den pensionerede soldat Alex Easton er på vej hjem til familiens gamle jagthytte, hvor han har inviteret svampeeksperten Miss Potter på besøg. Men alt går ikke helt efter planen for da Easton ankommer er opsynsmanden død, og ingen for landsbyen har lyst til at nærme sig jagthytten på nær en ældre overtroisk kvinde og hendes barnebarn. De gør jagthytten klar, og Miss Potter ankommer, men der går ikke længe før uhyggelige begivenheder kaster lange skygger over det lille selskab.

Min eneste anke med What Feasts at Night er, at jeg ikke synes, den var lige så uhyggelig som What Moves the Dead. Den har nogle skræmmende scener, men den nåede desværre ikke helt op på højde med What Moves the Deads fortættende og angstfremkaldende atmosfære. For T. Kingfisher er eminent til at opbygge en stemning, og det gør hun også her, men det er som om at flowet er lidt mere ujævnt, og kunne også have været strammet noget mere op for at fremstår skarpere. Til gengæld kunne jeg rigtig godt lide det "monster" som hjemsøger vores karakterer. Jeg vil ikke afsløre, hvad det er, men det fungerede virkelig godt.

T. Kingfisher skrivestil er inddragende, original og utrolig lækker. Hun er meget hurtig ved at blive en af mine absolutte yndlingsforfattere, hvilket jeg er meget glad for. Jeg har i hvert fald endnu ikke læst en bog af hende, som jeg ikke holdt af.

Flere af karakterne er gengangere fra den forrige bog, og det var skønt at møde dem igen, og få mere at vide om dem. Der er ligeledes nogle nye bipersoner, hvor en af dem især giver modspil til Easton. Der er også flere referencer til hvad der skete i What Moves the Dead, som jeg godt kunne lide. Det binder de to historier sammen selvom om de snildt kan stå hver for sig.

Jeg håber virkelig, at der kommer en treer i denne serie, for jeg er slet ikke færdig med Easton, Angus og Miss Potter. 
What Feasts at Night er en spændende, uhyggelig og velfortalt kortroman, som du ikke må snyde sig selv for, hvis du kan lide gotiske horrorhistorier. 


4/5 stjerner

Titel: What Feasts at Night
Forfatter: T. Kingfisher
Serie: Sworn Soldier #2
Sprog: engelsk
Forlag: Tor Nightfire
Udgivet: 13. februar 2024
ISBN: 9781250830852
Sideantal: 151

Ingen kommentarer:

Send en kommentar