Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 10. juli 2018

Obsidio af Amie Kaufman & Jay Kristoff

"Kady, Ezra, Hanna, and Nik narrowly escaped with their lives from the attacks on Heimdall station and now find themselves crammed with 2,000 refugees on the container ship, Mao. With the jump station destroyed and their resources scarce, the only option is to return to Kerenza—but who knows what they'll find seven months after the invasion? 

Meanwhile, Kady's cousin, Asha, survived the initial BeiTech assault and has joined Kerenza's ragtag underground resistance. When Rhys—an old flame from Asha's past—reappears on Kerenza, the two find themselves on opposite sides of the conflict. 

With time running out, a final battle will be waged on land and in space, heroes will fall, and hearts will be broken."



Illuminae ○ Gemina

[Meget milde spoilers kan forekomme, hvis du endnu ikke kan læst de første to bøger]

Obsidio af Amie Kaufman og Jay Kristoff er tredje og sidste bog i serien The Illuminae Files.

Jeg har ventet så længe på at læse afslutningen på denne rumsaga, at da jeg endelig modtog Obsidio (jeg havde endda forudbestilt den, så jeg var sikker på at få den hurtigt), udsatte jeg den gang på gang. Jeg turde simpelthen ikke begynde på den. Jeg var bange for, hvordan det hele dog skulle ende på mere end én plan. Jeg var både bange for karakterernes skæbne, som jeg kommet til at holde meget af, og så så jeg bare ikke frem til at afslutte denne fantastiske serie, for så ville der jo ikke være mere.
Men jeg kom til et tidspunkt, hvor jeg ikke kunne udsætte min læsning længere. Så jeg begyndte at læse den, og jeg var tabt for omverdenen.
Obsidio er mindst lige så god som sine forgængere- Den havde alt, hvad jeg havde håbet på og som jeg kunne ønske mig. Og så havde den bare så meget mere!

Obsidio er bogen, der samler trådene op fra Illuminae og Gemina. Og det gør den så godt, at det overstiger alle mine forventninger.
Vi møder dog også nogle nye karakterer, nemlig Asha Grant (Kadys kusine) og Rhys Lindstrom, som er strandet på planten Kerenza, hvor det hele startet. Asha og Rhys er tidligere kærester, der ikke har set hinanden i et godt stykke tid. Ashat arbejder på hospitalet og er også med i oprørsgruppen mens Rhys arbejder for BeiTech og ikke rigtig har nogen anelse om hvad BeiTech har gang i, indtil han bliver hentet ned på planten for at arbejde der. Der går den grumme sandhed op for ham, men han er fanget mellem sin kærlighed til Asha, sit morale kompas og loyalitet over for nogle af de kollegaer fra BeiTech, der er blevet hans venner. Det er kun et spørgsmål før det hele for alvor spidser til, da indbyggerne er ganske klar over at BeiTech ikke har tænkt sig at efterlade nogle overlevende, når de får mulighed for at undslippe den frosne planet.
Imens alt dette udspiller sig på Kerenzas overflade, er det mindst et lige så stort drama i gang i rummet. Overlevende fra både det indledende angreb på Kerenza og det efterfølgende angreb på Jump Station Heimdal, kæmper for at overleve på alt for lidt plads og med for få resurser på skibet Mao. Ikke alle er glade med den nuværende ledelse og dennes beslutning om at vende tilbage til Kerenza og tage kampen op med BeiTech.
Kady, Erza, Hannah, Nick, Aidan og Ella bliver endnu en gang indblandet i det hele og det selvom alle bestemt ikke er glade for at lytte til en flok teenagere og en morderisk computer.
Så der er mildest talt lagt op til en yderst spændende slutning, hvor det hele kulminere.

“Every story needs its hero. And its villain. And its monster.” 

For mig var Obsidio en episk læseoplevelse på skrift, og jeg kan ikke vente med at opleve lydbogsversionen. For jeg skal helt klart læse Obsidio igen.
Jeg blev så opslugt, at jeg ikke havde lyst til at lægge bogen fra mig igen, og jeg havde faktisk heller ikke lyst til at den skulle ende. Det var lidt af et dilemma. Men som alle gode historier blev der sat et sidste punktum og hvilket herligt punktum det var.
Obsidio er ligesom de to andre opbygget af et væld af uddrag fra dagbøger, tekniske rapporter, interviews, mails, chat, aflytninger, udskrifter fra overvågningskameraer, detaljerede billeder af fartøjer og meget, meget mere. Det er simpelthen en fryd at fordybe sig i historien, for man ved aldrig helt hvad den næste side bringer, og det er i høj grad med til at vække min nysgerrighed og læselyst, da jeg helt bliver forført af karakterne og deres historier, der til tider går lige i hjertet på én.

Jeg føler, jeg kunne blive ved med at fable om, hvor fantastisk jeg synes at denne bog og ikke mindst denne serie er, men det er måske bedre at tage det i små portioner, så derfor vil jeg bare sige, at selvom det sidste punktum er sat (i hvert fald for nu), er jeg slet ikke færdig med The Illuminae Files endnu og bliver det nok ikke i den nærmeste fremtid.
Og jeg vil derfor slutte af med at anbefale dem på det varmeste, hvis du endnu ikke har læst dem. Så hvad venter du på? Kom i gang lige nu!
“And outside my skin, an infinity illuminated by a billion stars. The beauty of the universe in the grandest and smallest things. This is a good place to die.” 



5/5 stjerner

Titel: Obsidio
Forfatter: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Serie: The Illuminae Files #3
Sprog: engelsk
Forlag:  Knopf Books for Young Readers
Udgivet: 13. marts 2018
ISBN: 9780553499193
Sideantal: 615

Ingen kommentarer:

Send en kommentar