Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 30. juli 2018

Banneret samles af Pernille Eybye og Carina Evytt

"I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan. Nu ulmer oprøret...
Taysin møder Waris, Josvai og Svart, og det viser sig at de er præcis så opsatte på at komme til slavelejren som han er.
Taysin er dog ikke specielt tryg ved nogen af dem ligesom de heller ikke føler sig sikre på ham, da han kommer til at røbe Lills hemmelighed.
Kiri møder Lill i slavelejren, hvor de begge afventer deres skæbne. Den største trussel viser sig dog ikke at komme fra slavehandlerne."


[Reklame - Anmeldereksemplar fra Tellerup]


Så har jeg fået læst Banneret samles af Pernille Eybye og Carina Evytt. Den er tredje del i serien Dragernes konge. I Banneret samles bliver trådene fra de to første bøger samles, og vores fire fortællere, Taysin, Lill, Kiri og Waris, møder endelig hinanden. Svart og Josvai er selvfølgelig også på banen igen og det er heksejægeren/Drakkaren Artain også.

Vi starter lige der, hvor Gøglerkongens sværd sluttede, hvor Lill og Kiri er fanget hos slavehandlerne. Taysin møder Waris, Svart og Josvai udenfor slavelejren og de beslutter sig for at slå sig sammen for at befri kvinderne. Men da de endelig trænger ind i lejren er kvinderne, der ikke længere. Og så går det ellers løs fra her.

Jeg troede oprindeligt at denne serie var en trilogi (hvor jeg fik den ide fra ved jeg ikke, men måske stammer det fra da de første to bøger udkom i sin tid). Men det er altså en serie på flere bind (fire bøger tror jeg det bliver til, men hold mig ikke til regnskab for det antal). Mens jeg læste Banneret samles fik jeg lidt den føles af at Banneret samles er bogen, der bygger op til den store finale. Og det er nødvendigvis ikke en dårlig følelse, men jeg følte lidt af Banneret samles gik lidt i rundkreds en gang imellem, især når det kom til at karakterne ikke rigtig talte sammen, men mere gik som kattene om den varme grød. En af mine udfordringer med eksempelvis Heksejægerens bytte, var at karakterne ikke talte sammen om deres følelser, og hvis de bare havde gjort det, kunne de have undgået meget hjerte- og sjælesorg. Og Banneret samles forsætter i samme dur i et godt stykke tid, måske lidt for længe efter min mening. Men heldigvis efter vi har gået rundt om grøden et par gange, får de forskellige karakterer endelig talt sammen om deres følelser (og det var rigtig godt for min sjælefred og mit stakkels hjerte, der virkelig holder af disse karakterer og kun vil dem det bedste).

Der sker selvfølgelig også noget karakterudvikling i denne bog. Især Lill undergå en forvandling fra skrøbelig, forsigtig og fuld af angst til at blive mere handlekraftig og selvsikker, da hun med Svarts hjælp begynder at træne sin magi og få bedre styr på den. Jeg synes det var rigtig sjovt og spændende at læse om Lill og Svarts træningstimer, og de måtte godt have fyldt noget mere for min skyld. Josvai opfører sig lidt som en r** en stor del af bogen, og det var en smule træls, men heldigvis bliver han bedre hen mod slutningen.
Artain er også en karakter, der får mere spilletid i denne bog. Jeg synes, at han er en interessant karakter, fordi man aldrig rigtig ved, hvor man har ham og hvilken sag han tjener.
Vi oplever også en mere følsom side af Svart, hvilket jeg godt kunne lide. Desværre synes jeg at han blev reduceret til en mindre bi karakter i denne bog. Jeg ville bare gerne have endnu mere af ham.

Jeg vil stadig gerne vide mere om Perina, dets historie, dragerne, magi og Drakkar. På de områder mangler jeg altså forsat noget. Der bliver lagt meget vægt på karakternes følelser og tanker, hvilket som udgangspunkt er fint, men jeg synes bare at det til tider at det tager lidt overhånd, som jeg skrev ovenfor. Det kunne have været rart, hvis det havde været lidt mere blandet op med nogle oplysninger om eksempelvis Perina.

Når alt dette er sagt er Banneret samles en fin og underholdende læseoplevelse, hvor der i høj grad er fokus på kærlighed, karakternes forhold og venskaber. Banneret samles er et must-read, hvis man har læst de to tidligere bind.


3,5/5 stjerner

Titel: Banneret samles
Forfattere: Pernille Eybye & Carina Evytt
Serie: Dragernes konge #3
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2018
ISBN: 9788758831404
Sideantal: 558

Ingen kommentarer:

Send en kommentar