Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 24. oktober 2016

Efterår

 Song 
Fall, leaves, fall; die, flowers, away;
Lengthen night and shorten day;
Every leaf speaks bliss to me
Fluttering from the autumn tree.
I shall smile when wreaths of snow
Blossom where the rose should grow;
I shall sing when night's decay
Ushers in a drearier day.
  
                                   - Emily Brontë

Jeg har ikke en bestemt årstid som jeg elsker - jeg elsker vinter, forår, sommer og efterår. Jeg venter spændt på dem, når de ikke er her og jeg elsker dem, når de er. Jeg kan godt lide at jeg kan mærke når vejret skrifter, at jeg kan mærke regnen falde på min skuldre, solen på min hud, vinden i mit hår og snefnugene på mine fingre.
Vi elsker at snakke om vejret og ikke mindst brokke sig over at sommeren er regnfuld, vinteren er snefyldt.
Der er fortryllende over de forskellige årstider. De har hver deres form for magi, og derfor blev jeg utrolig glad, da jeg fandt ud at Folio Socity udgav Autumn: A Folio Anthology, der har samlet digte, uddrag fra romaner og fra breve, der alle handler om efteråret. Jeg læste den tilbage i september, og jeg kom straks i efterårsstemning.

Her pleasure in the walk must arise from the exercise and the day, from the view of the last smiles of the year upon the tawny leaves and withered hedges, and from repeating to herself some few of the thousand poetical descriptions extant of autumn - that season of peculiar and inexhaustible influence on the mind of taste and tenderness - that season which has drawn from every poet worthy of being read some attempt at description, or some lines of feeling 
                                    - Jane Austen, Persuasion, 1816 
Efteråret er tiltagende mørke eftermiddage. Der er gåture, hvor den friske vind farver ens kinder røde. Aftner med flammende stearinlys. Det er kølige morgner under dynen. Efterår er læsetid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar