Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 9. juli 2017

Rise af Mira Grant

"We had cured cancer. We had beaten the common cold. But in doing so we created something new, something terrible that no one could stop. The infection spread, a man-made virus taking over bodies and minds, filling them with one, unstoppable command...FEED."

[Bogen er min egen] 
"Berkeley, being a university town in Northern California, had two major problems: not enough guns, and too many idiots who thought they could fight off zombies with medieval weapons they'd stolen from the history department. It also had two major advantages: most of the roads were already half blocked to prevent campus traffic from disturbing the residents, and most of those residents were slightly insane by any normal societal measurement."
Newsflesh trilogien bestående af Feed, Deadline og Blackout er en af de bedste trilogier jeg har læst (der er kommet en fjerde bog, Feedback, så den kan vist ikke rigtig kaldes en triologi mere, men det var den da jeg først læste den). Så da jeg fandt ud af der var mere var jeg selvfølgelig nødt til at købe og ikke mindst læse det. Rise er en samling af 8 noveller af varierende længde. Tidsmæssigt foregår de enten før, under eller efter the Rising, som er menneskehedens næsten undergang til en nærmest uendelig hær af zombier.

De 8 noveller er: Countdown // Everglades // San Diego 2014 - The Last Stand of the California Browncoats // How Green This Land, How Blue This Sea // The Day the Dead Came to Show and Tell // Please Do Not Taunt the Octopus // All the Pretty Little Horses // Coming to You Live.

Novellerne var alle fantastiske på hver deres måde. Der var ingen skuffelser undervejs på nær at jeg gerne ville have endnu mere, og det er jo kun godt.
"I didn't recognize what she was describing as love, but I had been around long enough to understand that sometimes love doesn't look like anything you would expect. Sometimes love is a spider hiding in the corner of the room, dark and brooding and terrible to anyone who doesn't experience love in the exact same way. That's what makes love so dangerous, and so impossible to destroy. You can't kill what you can't see."
Jeg vil ikke gå i dybden med hver novelle, men vi fik svar på visse ting, blandt andet hvordan zombierne opstod og hvordan Stacy og Michael Mason var før den store tragedie ramte dem. Vi får også historie om karaktere fra serien, heri blandt Foxy (hendes historie var fantastisk og hjerteskærende grum). Vi kom også en smuttur til Australien, hvor vi mødte zombiekænguruer og zombiewombatter. Vi lagde også et smut forbi Comic Con og så mødte vi (selvfølgelig) Georgia og Shaun igen.

Grants skrivestil er stadig vanvittig forførende, og jeg levede mig virkelige ind i historierne og ikke mindst karakternes oplevelser. Men jeg sad også med visheden om at ikke alle karakterne ville få en lykkelig slutning og at de fleste ville opleve grusomme ting undervejs - de lever trods alt i en verden hvor zombier hersker og hvor mennesker er grusomme mod hinanden. Men det er også det der gør det hele så troværdigt og fængende.

Hvor jeg dog elsker denne serie og de karakterer som Mira Grant har skabt. Jeg har fået lyst til at læse de første tre bøger igen, og jeg kan ikke vente til jeg skal læse Feedback, selvom jeg ikke helt er klar over hvad den handler om andet end den skulle foregå i samme univers. Men jeg vil også hellere blive overrasket end at vide for meget.


4,5/5 stjerner

Titel: Rise: The Complete Newsflesh Collection
Forfatter: Mira Grant
Serie: Newsflesh
Sprog: amerikansk
Forlag: Orbit
Udgivet: 31. januar 2017 (denne udgave) / oprindelig udgivet: 21. juni 2016
ISBN: 9780316309530
Sideantal: 816

2 kommentarer:

  1. Af en eller anden mærkelig årsag stod denne bog ikke på min to-read-liste, men det gør den nu! Tak for anmeldelsen - elsker simpelthen trilogien, så må selvfølgelig også læse denne her :-)


    Mvh
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæd dig til den :) Jeg har også Feedback som er nr 4 i serien stående. Den håber jeg får læst i næste måned.

      Slet