Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 14. december 2017

Julebestiariet af Benni Bødker og John Kenn Mortensen

"Julebestiariet er ny type julekalender for både børn og voksne. Hver jul myldrer det frem med alskens farlige vintervæsner. Benni Bødker har researchet og indsamlet oplysninger om 24 af de fæleste julemonstre, og monstertegner John Kenn Mortensen har illustreret. 
Julebestiariet er en overlevelsesguide med de vigtigste fakta om hvert af de væmmelige monstre, og livsvigtig læsning i decemberdagene op til jul."


Dette er julebogen, som jeg ikke vidste, jeg havde ventet på hele mit liv!

Så enkelt kan det siges. Da jeg første gang fandt ud at denne bogs eksistens kunne jeg mærke ind i den inderste (og mørkeste) del af min sjæl, at jeg bare måtte læse den og helst også eje den. Og nu har jeg læst den, og jeg ejer sørme også min helt egen udgave.
Da jeg fik den med posten, gik jeg rundt og viste den til min familie og jeg udvalgte særlige væsner til hver af dem. Til min ene lillebror og min far viste jeg Glosoen, da de begge er landmænd (den anden lillebror undslap, da han ikke var hjemme). Til min mor viste jeg både Julekatten og Krampus. Jeg fik endda lokket min mor til at se filmen Krampus, da vi bagte vaniljekranse, da jeg bildte hende ind at det var en hyggelig julefilm. Det var den så godt nok ikke lige, men hun blev fanget af den alligevel. Selv om min familie synes det var nogle flotte tegninger, gode tekster og uhyggelige væsner, var og er jeg stadig uden tvivl den der er allermest begejstret for bogen.

Julebestiariet er en kalenderbog, hvor man hver dag op til juleaften bliver præsenteret for et nyt væsen/bæst der enten har noget med julen eller vinteren at gøre, Teksten er skrevet af Herr Candidatus Magisterii Benni Bødker mens illustrationerne er skabt af Herr Illuminator John Kenn Mortensens pen. Samtidig er væsnerne blevet kategoriseret efter, hvor farlige de er. De farligste har fået fem grankogler, mens de mindst farlige har fået én. Til hvert væsen får man selvfølgelig også at vide væsnets navn(e), hvor den lever og hvordan den ser ud. Ved hvert monster er der også et tip til overlevelse, som man gør bedst i at følge, hvis man gerne vil komme levende fra et møde med disse frygtindgydende monstre.

Væsnernes udseende har John Kenn Mortensen fanget uhyggelig godt. De ser virkelige grumme ud, og man har virkelig ikke lyst at møde dem en mørk vinternat. Teksterne er også godt skrevet. Jeg kendte til en del af væsnerne i forvejen, men ikke alle. Det gør jeg så nu, og jeg fik også mere viden om de væsner jeg allerede kendte. Jeg fik også lyst til at lære endnu mere om væsnerne og heldigvis er der en kildeliste til sidst i bogen, hvor man kan finde yderlige informationer. Og jeg elsker simpelthen at lære nyt om overnaturlige væsner. Jo ondere, jo bedre. Og her er Julebestiariet en genial julekalender, da den giver et kort men oplysende intro til 24 forskellige væsner.

Julebestiariet er med et snuptag blevet en af mine ynglings julebøger sammen med Julemandens død og Hobbitten (som godt nok ikke har noget som helst med julen at gøre, men da jeg altid får lyst til at læse den omkring jul ryger den med på listen.)

Jeg kan slet ikke anbefale Julebestiariet nok. Den er helt klart ikke for svage sjæle, for der er nogle ret grumme bæster med og illustrationer er både vildt flotte og en smule uhyggelige. Men hvis du ikke er til søde julehistorier, og gerne vil have noget med klør og tænder, så er Julebestiariet lige noget for dig. God læselyst!


5/5 stjerner

Titel: Julebestiariet
Forfatter: Benni Bødker & John Kenn Mortensen
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Cobolt
Udgivet: 13. oktober 2017
ISBN: 9788770856836
Sideantal: 104

2 kommentarer: