Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 11. februar 2020

Ondskabens hotel af Stephen King

"Danny Torrance er kun lige blevet fem år, men ifølge gamle mr. Hallorann skinner han af synsk højspænding. Og da Dannys far bliver opsynsmand på det vintertomme Hotel Overlook i Colorados bjerg, løber hans synske evner løbsk. Mens vinteren tætnes og sne afskærmer familien fra omverdenen, udvikler det tilsyneladende tomme Hotel Overlook sit eget liv. Hvem er kvinden på værelse 217, og de maskerede gæster der kører op og ned med elevatoren, hvad med dem?
Danny fornemmer, at der gemmer sig en ondskab et sted i Hotel Overlooks 110 tomme værelser - en ondskab, der kun har ventet på familien Torrance."


Jeg har ikke længere tal på, hvor mange gange jeg har læst Ondskabens hotel. Det skal i hvert fald tælles på mere end én hånd. Det er en af mine yndlings Stephen King romaner, og det er altid en helt særlig oplevelse at sætte sig ned og læse den endnu en gang. Og det var helt sikkert også denne gang. Det har været et par år siden, jeg læste den sidste gang, og jeg kunne mærke at det var ved at være på tide at dykke ned i Hotel Overlooks skræmmende univers.

Ondskabens hotel handler om den lille familie Torrance, der består af far Jack, mor Wendy og søn Danny. Jack er en tørlagt alkoholiker med et voldsomt temperament. Jobbet som opsynsmand på Hotel Overlook er hans sidste chance for at komme på ret køl igen. Han går også med en forfatterspire i maven, og håber på at få skrevet et skuespil færdig i løbet af vinteren.
Wendy arbejder hårdt på at holde den lille familie sammen, og hun håber på at en vinter i bjergene vil være godt for familien.
Danny elsker sine forældre af hele sit lille hjerte, og håber også at vinteren bliver god for dem. Desværre kommer det ikke til at som planlagt. Danny har nemlig overnaturlige evner og han fornemmer hurtigt at Hotel Overlook gemmer på nogle frygtelige og bloddryppende hemmeligheder.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg finder Ondskabens hotel skræmmende læsning, hvilket også er en af grundende til at jeg bliver ved at vende tilbage til den. Der er nogle virkelig uhyggelige scener med, som kan give grobund for nogle yderst uhyggelige drømme. Uhyggen er af den slags, der kommer snigende, men man kan altid fornemme at ligge og lurer på én. Stemingen er til tider meget intens, og man venter bare på af den næste rædsel dukker op. Det der gør Ondskabens hotel ekstra skræmmende er at der også er tid til de lykkelige øjeblikke for den lille familie. Et øjeblik hvor alt uhyggen kommer på afstand, og man når lige at tænke at, nu går det den rigtige vej, men det er ikke længe man snyde sig selv med disse tanker.
En anden ting, jeg rigtig godt kan lide er den følelse af isolation, man får, når man læser romanen. Det var rigtig godt beskrevet, og det er medvirkende til at skabe den uhyggelig stemning.
Alt i alt er det en rigtig velskrevet roman og en meget effektiv og uhyggelig gyserroman.

Ondskabens hotel er med mine øjne en Stephen King klassiker. Stephen King er en eminent historiefortæller, og her fortæller han en historie om en familie, der er i opløsning og tilsat en ordentlig omgang overnaturlig uhygge, der nok skal give søvnløse nætter.
En stor anbefaling herfra.


5/5 stjerner

Titel: Ondskabens hotel / Originaltitel: The Shining
Forfatter: Stephen King
Serie: The Shining #1
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Hr. Ferdinand
Udgivet: 30. november 2017 (denne udgave) / oprindelig udgivet 28. januar 1977
ISBN: 9788740045932
Sideantal: 545

Ingen kommentarer:

Send en kommentar