Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 26. april 2016

Indespærret af Amy Christine Parker

"I ti år har Lyla og hendes familie levet et trygt liv i Kolonien, overbeviste om, at de er det udvalgte folk, der skal overleve jordens undergang.
Efter et tilfældigt møde med en dreng uden for murerne, som stiller en masse spørgsmål og vækker nye følelser i hende, og i takt med at deres leders visioner bliver mere og mere dystre, begynder Lyla at komme i tvivl. Men hvis der er én ting, som Kolonien ikke kan tolerere, så er det tvivl..."



Lyla er en ung kvinde, der bor i Kolonien med hendes familie og andre familier, der alle er udvalgt til at overleve jordens undergang. Familierne er alle udvalgt af manden Pioneren, der agerer som profet for Fædrene (en slags guddom). Lyla og de andre er blevet opdraget til at alle andre mennesker, det vil sige dem der ikke er udvalgt, er fordærvende, onde og skyldige i jordens undergang. De skal holdes væk fra Kolonien med hvad end det kræver. Men så en dag kommer en politimand samt dennes søn til Kolonien og begynder at stille uønskede spørgsmål.

Lyla er ikke glad for nogle af de ting hun skal gøre for at beskytte Kolonien, heriblandt at skyde til måls efter dukker, så de bliver klar til at skyde de 'onde' og ikke-udvalgte mennesker, der vil true deres eksistens, når undergangen engang kommer. Men det er mest fordi hun bliver opfattet som svag af de andre i Kolonien, og som en slags trussel mod dem, hvis hun ikke kan udføre hendes 'opgave', når det gælder. Og det er mit problem med Indespærret. Lyla begynder først at stille spørgsmål om hendes livsstil, da hun møder Cody, som kommer fra verdenen uden for kolonien. Det er først der hun begynder at undre sig, men det tager en grum tid, synes jeg, før hun rigtig får sat skub i tingene.
Nogle gange vil jeg bare ønske at det var hovedpersonen selv der var især den igangsættende og drivende kraft for at søge viden, og ikke altid en udefrakommende kraft, der sætter det hele i gang.

Jeg mindes ikke at have læst en bog der handler om sekter på samme måde som Indespærret gør, og fra en ung piges synspunkt, men jeg har dog set en række dokumentarer om emnet. Jeg synes bare ikke at den blev som skræmmende som den havde potentiale for, og som nogle af de dokumentarer var. Den krøb ikke rigtig ind under huden på mig, som jeg havde håbet på.
Et andet problem jeg havde var, at der skete en ret voldsom hændelse i slutningen af bogen, men jeg synes ikke rigtig at den blev brugt til noget, andet end til at chokere og skræmme hovedpersonen og det er en skam, når den havde givet så mange muligheder for historiens videre forløb. Sådan et 'stunt' bryder jeg mig ikke rigtig om, jeg synes at det er et spild, og jeg føler mig en smule snydt.

Indespærret er som udgangspunkt en ganske fin bog, men jeg blev ikke for alvor fanget af den. Den har sine gode momenter, hvor den er ganske spændende og interessant, men jeg tror også at det er en bog, der desværre hurtigt vil gå i glemmebogen for mig.




3/5 stjerner

Indespærret (Gated #1) af Amy Christine Parker
Original sprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2013
312 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar