Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 7. januar 2021

Aurora Rising af Amie Kaufman og Jay Kristoff

"The year is 2380, and the graduating cadets of Aurora Academy are being assigned their first missions. Star pupil Tyler Jones is ready to recruit the squad of his dreams, but his own boneheaded heroism sees him stuck with the dregs nobody else in the Academy would touch…

A cocky diplomat with a black belt in sarcasm. A sociopath scientist with a fondness for shooting her bunkmates. A smart-ass techwiz with the galaxy’s biggest chip on his shoulder. An alien warrior with anger management issues. A tomboy pilot who’s totally not into him, in case you were wondering.

And Ty’s squad isn’t even his biggest problem—that’d be Aurora Jie-Lin O’Malley, the girl he’s just rescued from interdimensional space. Trapped in cryo-sleep for two centuries, Auri is a girl out of time and out of her depth. But she could be the catalyst that starts a war millions of years in the making, and Tyler’s squad of losers, discipline-cases and misfits might just be the last hope for the entire galaxy.

Nobody panic."


Aurora Rising er den første bog i en ny serie af Amie Kaufman og Jay Kristoff. Jeg havde rigtig store forventninger til den, da jeg elskede deres første serie The Illuminae Files. Det er også en bog, der er blevet hypet rigtig meget. De fleste af mine forventninger blev indfriet, men der var også ting, som ikke helt fungerede for mig.

Historien foregår langt ude i fremtiden, nærmere bestemt år 2380, og vi er på rumstationen Aurora Academy, der træner rekrutter til forskellige missioner. Tyler er den bedste i klassen og forventer at få et hold/squad sammensat af flok, der er lige så dygtige og velopdraget som ham. Desværre kommer hans heltemod i vejen for hans ambitioner, da han redder Aurora, der har været i cryosøvn i over 200 år. Tyler ender med at være leder for tre problemmagere, Kal, Finian og Zila. Han får dog også selskab af Scarlett, som er hans tvillingsøster, samt bedstevennen Cat. Det viser sig af Auroras liv er i fare, og de andre bliver involveret i både at holde hende i live og finde ud af, hvorfor hun er efterstræbt på livet. Til sammen bliver de Squad 312.
 
Handlingen er meget klassisk rumeventyr indeholdende forskellige alienracer, konflikter, højspændt action, en forbryderisk underverden, bedrag, overnaturlige evner, venskaber og et drys af kærlighed. 
Plottet er underholdende, men jeg havde gennemskuet det meste af det på forhånd. Men det gjorde som sådan ikke noget for min læseoplevelse. Jeg var godt underholdt hele vejen igennem. Aurora Rising er lidt af en pageturner og meget filmisk i sin skrivestil. Slutningen var også meget spændende, så jeg glæder mig til at læse videre i serien. 

De syv karakterer i Squad 312 skifter til at fortælle historien, og det giver et rigtig godt flow i historien. Deres stemmer er meget forskellige fra hinanden, så de ikke drukner i mængden. Det er også en rigtig god hjælp at navnet på fortælleren står øverst ved hvert nyt kapitel (I lydbogen er der brugt forskellige skuespillere, for de syv karakterer, og det fungerer også rigtig godt).

Aurora Rising er en karakterdreven historie det meste af vejen, og det kan både være en styrke og en svaghed. Forfatterene har brugt rigtig meget tid og ikke mindst ord på at give karakterne bestemte karakterbeskrivelser. Problemet er at karakterne bliver mere eller mindre fastlåste i disse beskrivelser en stor del af tiden, hvilket virkelig er en skam, for så får vi som læsere kun set en lille del af deres personlighed.
Eksempelvis bliver lederen Tylers smilehuler hele tiden beskrevet som killer dimples og lignede. Han bruger dem hele tiden til at charmere folk, og det blev sgu lidt trættende i længden. Smilehulerne og det at han åbenbart er god til ALT bliver nærmest hans eneste karakterbeskrivelser, selvom han også indeholder meget andet. (Det bliver heldigvis også vist nogle steder i historien). 
Zila er også en karakter, som jeg synes bliver en kende træls beskrevet (for at sige det på godt jysk). Hendes afsnit er SÅ korte, og for det meste intetsigende. Man kommer slet ikke ind under huden på hende. De andre beskriver hende som en sociopat, og jeg ved virkelig ikke hvad grunden er til at hun er med. Hun gør ikke særlig meget for plottet andet end at skyde folk. Jeg vil virkelig gerne lære at kende hende bedre for hendes funktion som Brain/gruppens videnskabskvinde, synes jeg er meget spændende. Jeg krydser fingre for, at hun får lov til at udfolde sig mere i den næste bog.

Når det nu er sagt, finder jeg de fleste karakterer interessante, når jeg ser ud over de gentagende karakterbeskrivelser. Jeg elskede for eksempel Finian. Han var virkelig en fantastisk karakter (og måske også den der var bedst beskrevet?). Det er især deres relationer med hinanden, som jeg synes er virkelig godt beskrevet, Til at starte med vil de fleste af dem helst ikke være i sammen rum med de andre. Men deres indbyrdes forhold udvikler under deres mission, og det er altså en fryd at læse, hvordan de får et tættere samarbejde, når faren ånder dem i nakken. De fleste af dem er også forskellige grader af sassy, ironiske og sarkastiske, så dialogerne er meget underholdende. 

Aurora Rising er en underholdende sci-fi spaceopera fortælling, og jeg vil anbefale den til dem, der godt kan lide et godt rumeventyr med nogle farverige karakterer. 


3,5/5 stjerner

Titel: Aurora Rising
Forfattere: Amie Kaufman & Jay Kristoff 
Serie: The Aurora Cycle #1
Sprog: engelsk
Forlag: Rock the Boat
Udgivet: 7. maj 2019
ISBN: 9781786075338
Sideantal: 470

Ingen kommentarer:

Send en kommentar