Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 15. april 2021

Slægternes fejde af Line Wenzel

"Efter hendes landsby er brændt ned, står syttenårige Iden uden noget sted at tage hen.
Mødet med den ambitiøse, men til tider naive Simen giver hende andet at tænke på idet han tilbyder hende arbejde som magiker.

Undervejs stifter hun bekendtskab med prinsesse Evyanna, og uden at ville det bliver Iden en afgørende brik i kampen om Suniras fremtid.
Da Iden står over for et afgørende valg, er det ikke kun Suniras trone, men også Idens hjerte, der er på spil."



Slægternes fejde er tredje og sidste bind i Line Wenzels serie Mindelandet. Den foregår et ukendt antal år efter Dronningernes erindringer, og hvor nogle af karakterne fra den første bog er med som bipersoner.
I denne bog møder vi teenageren Iden, som efter hendes landsby er brændt ned og hendes forældre samt alle hun kender, er døde, ikke har nogle steder at tage hen. Hun møder kort efter branden Simen, som tilbyder hende arbejde som magiker. Hun skal hjælpe med at bortføre prinsesse Evyanna, som har nogle oplysninger som Simen gerne vil have.

Jeg synes at trilogien startede stærkt ud med Dronningernes erindringer. Kongernes arv er ikke på helt samme niveau, men stadig fin underholdning. Jeg håbede af Slægternes fejde ville være en fin afslutning på trilogien, men desværre kom den ikke helt i mål for mig.

Mit første problem er karakterne, som sagde mig absolut intet. Jeg følte intet for dem, og var sådan set lidt ligeglad med dem. Vi bliver smidt ind i handlingen, hvilket kan være fint, hvis det bliver gjort rigtigt, men vi startede med landsbybranden og Idens forældres død. Da vi ikke har oplevet hvordan Iden og hendes forældres forhold er, er der ikke rigtig noget følelsesmæssigt på spil, fordi vi kender dem ikke, og føler derfor heller ingen tilknytning til dem. Senere i romanen kommer der også en forholdsvis stor afsløring om Idens far, men det bliver heller ikke rigtig brugt til noget før det bliver skubbet i baggrunden igen. Det virkede derfor bare som lidt spild af tid.
Evyanna og grifungen er nok de karaktere, som jeg synes bedst om.

Der var også et romanceplot (for selvfølgelig var der det), men for mig føltes den påklistret og unødvendig. Det var bare ikke lige mig. Til gengæld kunne jeg godt at vi fik et lille indblik i oprørsgruppen. Det var ret interessant, da de to første bøger fulgte dronningeslægten tæt.   

Magisystemet er helt klart det bedste og mest spændende ved bogen. Jeg synes, at man kommer bedre ind i kernen af, hvordan den virker i denne bog i forhold til de to første, da Iden er en trænet magiker og virkelig overvejer konsekvenserne, når hun bruger hendes magi. Det var interessant at være vidne til hendes indre kampe.


2/5 stjerner

Titel: Slægternes fejde
Forfatter: Line Wenzel
Serie: Mindelandet #3
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 20. september 2020
ISBN: 9788758840031
Sideantal: 304

Ingen kommentarer:

Send en kommentar