Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 8. december 2021

Snesøsteren af Maja Lunde

"Juleaften nærmer sig, og selvom Julian normalt elsker den særlige dag, som faktisk også er hans fødselsdag, føles alting i år helt forkert. Hele familien sørger stadig over tabet på Julians søster, Juni, og det er som om, julen er aflyst. En dag møder Julian dog den livsglade pige, Hedvig, som bringer et pust af varm kakao og brunkager med sig. Men der er noget mystisk ved Hedvig og hendes hus, og hvem er den gamle, mærkelige mand, som hele tiden dukker op?"


Jeg læste Snesøsteren for første gang, da den udkom i 2018, og den knuste mit hjerte. Jeg besluttede mig for, at genlæse den i år, og fik atter engang vredet mit hjerte i tusinde stykker. 

Det er december måned og juleaften nærmer sig med hastige skridt. For Julian er juleaften ekstra magisk, for det er også den dag han har fødselsdag. Men tingene er ikke som de plejer at være. I sommers døde Julians storesøster Juni, forældrene er blevet kopier af dem selv, og det hele er bare gråt og utroligt trist. Men da Julian møder Hedvig, som er fuld af liv og glade smil, bliver det måske alligevel jul.

Snesøsteren er en julefortælling fortalt i 24 kapitler, og hvis man har tålmodigheden til det, kan man snuppe et kapitel om dagen. Det havde jeg ikke. Jeg slugte hele historien på en aften, mens tårerne tiltog i kraft, jo nærmere jeg kom mod slutningen.
For jovist er Snesøsteren en julefortælling med julehygge, julestemning og venskab, men det er også en meget hjerteskærende historie om at miste og sorg. Selvom det er tunge emner, der er på spil, formår forfatteren at skabe en god balance mellem sorg og glæde. Det er en virkelig smuk historie, som Maja Lunde har skrevet.
Bogen er prydet med fortryllede illustrationer som Lisa Aisato står bag. De er med til at sætte prikken over i'et i fortællingen. De fanger de forskellige følelser helt perfekt, og er så utrolige stemningsfyldte og fantastiske.

Snesøsteren er en hjertevarm, rørende og velskrevet julehistorie, som er blandt en af mine absolutte julefavoritter. Så selvom jeg tuder mig igennem den, vil jeg helt sikkert læse den igen.


4/5 stjerner

Titel: Snesøsteren // Originaltitel: Snøsøsteren
Forfatter: Maja Lunde // Illustrator: Lisa Aisato
Serie: Årstidskvartetten
Originalsprog: norsk // læst på dansk 
Forlag: Turbine 
Udgivet: 6. november 2018
ISBN: 9788740651188
Sideantal: 192

Ingen kommentarer:

Send en kommentar