Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 13. december 2021

The Sister Who Ate Her Brothers: And Other Gruesome Tales af Jen Campbell

"Welcome to the forest. This is where the stories live. They've been breathing in the dark for hundreds of years. Let me show them to you. Here is a man who likes to eat children. Here is the castle that screams in the night. Here are the souls trapped under the sea. 
This book contains fourteen gruesome tales from around the world. Shall we take a closer look? Take me hand. Follow me. We don't want you to lose your way..."


Jeg har fulgt Jen Campbell på YouTube i efterhånden flere år. Jeg har også læst nogle af hendes bøger, og har også et par stykker stående ulæste på reolen. Jen Campbell ved en hel del omkring eventyr og har lavet en serie af videoer, hvor hun dykker ned i oprindelsen omkring forskellige eventyr. Så da jeg så at hun her i oktober udgav en samling af eventyr fra hele verden, som hun havde gendigtet og som Adam de Souza havde illustreret, var jeg simpelthen nødt til at læse den.

The Sister Who Ate Her Brothers: And Other Gruesome Tales indeholder 14 eventyr. Nogle er flere sider lange, mens andre er ganske korte. Eventyrerne er fortrinsvis henvendt til børn (ikke de mindste), men elsker man eventyr kan man sagtnes læse med som voksen. 

Jen Campbell har gendigtet eventyrene således at de er mere tro mod deres oprindelige former. Eventyrene er mere blodige og uhyggelige, og det ender altså ikke nødvendigvis lykkeligt for alle partner. Forfatteren har også inkluderet en hel del god repræsentation i eventyrene. Der er blandt andet en homoseksuel havmand, en prinsesse med hårtab og meget mere. Det var jeg rigtig glad for at læse, for det er ikke noget man ser så tit i eventyr målrettet børn (eller det er i hvert fald ikke noget jeg er støt på tidligere - smid gerne en kommentar, hvis du kender til nogle).

Som altid var der nogle eventyr, som ramte mig mere end andre, men overordnet set synes jeg, at det var en gennemført samling. Jen Campbell skriver rigtig godt, og jeg var også vild med Adam de Souzas illustrationer, som understregede Campbells historier helt perfekt.

The Sister Who Ate Her Brothers: And Other Gruesome Tales er en samling af eventyr, som jeg helt sikkert vil genbesøge en gang i fremtiden. Har du lyst til at læse nogle spændende og uhyggelige eventyr, kan jeg varmt anbefale denne samling.


4/5 stjerner

Titel: The Sister Who Ate Her Brothers: And Other Gruesome Tales
Forfatter: Jen Campbell // Illustrator: Adam de Souza
Serie: -
Sprog: engelsk
Forlag: Thames & Hudson
Udgivet: oktober 2021
ISBN: 9780500652589
Sideantal: 120

Ingen kommentarer:

Send en kommentar