Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 16. januar 2024

Fourth Wing af Rebecca Yarros

"Twenty-year-old Violet Sorrengail was supposed to enter the Scribe Quadrant, living a quiet life among books and history. Now, the commanding general—also known as her tough-as-talons mother—has ordered Violet to join the hundreds of candidates striving to become the elite of Navarre: dragon riders.
But when you’re smaller than everyone else and your body is brittle, death is only a heartbeat away...because dragons don’t bond to “fragile” humans. They incinerate them.
With fewer dragons willing to bond than cadets, most would kill Violet to better their own chances of success. The rest would kill her just for being her mother’s daughter—like Xaden Riorson, the most powerful and ruthless wingleader in the Riders Quadrant.
She’ll need every edge her wits can give her just to see the next sunrise.
Yet, with every day that passes, the war outside grows more deadly, the kingdom's protective wards are failing, and the death toll continues to rise. Even worse, Violet begins to suspect leadership is hiding a terrible secret.
Friends, enemies, lovers. Everyone at Basgiath War College has an agenda—because once you enter, there are only two ways out: graduate or die."


Fourth Wing er en bog, der har været rigtig meget hype omkring. Den var alle steder, og folk var typisk delt i to lejre - enten elskede de den eller så hadede de den. Jeg var derfor meget spændt på, hvad jeg ville synes om den. 
Spoileralert: jeg var rigtig godt underholdt.

20-årige Violet Sorrengail har hele sit liv trænet til at blive skriver på Besgiath War College, men hendes mor har andre planer. Hun ønsker, at Violet skal blive dragerytter, og hun er ikke én man trodser uden svære konsekvenser. Så Violet joiner dragerytterne og må bruge alt sin snilde på at overleve. Fysisk er hun nemlig lille og rimelig spinkel for en dragerytter, og det vil de andre kadetter med morderiske tendenser udnytte, for der er ikke drager nok til alle, og dragerne vil kun have stærke drageryttere.

Jeg blev totalt opslugt af romanen, og havde meget svært ved at slippe den igen. Handlingen er meget medrivende, og der sker hele tiden nye ting, som Violet skal forholde sig til. Herunder den sexede, men farlige Xaden Riorson, som ikke just er fan af Violets familie for at sige det mildt. Violet er sikker på at han vil myrde hende, når lejligheden byder sig, men det går ikke helt som hun forventer. 

Jeg kunne rigtig godt lide relationen mellem Violet og Xaden. Deres banter og sproglige stikpiller til hinanden er virkelig dragende og underholdende. Jeg synes måske deres forhold gik lidt for hurtigt frem, men det er mest fordi jeg godt kan lide en god slowburn (uden at den bliver for langtrukken). Men deres romance var hed, og jeg kan godt lide at deres banter blev bevaret efter de havde sex. 

Besgiath War College er et råt sted, hvor kadetterne dør som fluer. Så spændingen mellem kadetterne er til at tage og føle på, når du når som helst kan få stukket en kniv i ryggen af en konkurrent.
Dragerne er virkelig fede, og jeg er stor fan af den del. Jeg er spændt på, hvordan universet udfolder sig i de næste bøger, og hvilken rolle dragerne får. 

Fourth Wing er medrivende fantasy med brutale kampe, vold, intriger, drager og hed romance. Jeg var som sagt virkelig godt underholdt, da jeg læste den, og jeg er spændt på 2'eren.  


4,5/5 stjerner

Titel: Fourth Wing
Forfatter: Rebecca Yarros
Serie: The Empyrean #1
Sprog: engelsk
Forlag: Entangled Publishing, LLC (Red Tower Books)
Udgivet: 2. maj 2023
ISBN: 9781649374042
Sideantal: 528

Ingen kommentarer:

Send en kommentar