Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 18. januar 2024

The Way of Kings af Brandon Sanderson

"Roshar is a world of stone and storms. Its terrifying and frequent tempests have shaped wcology and cicilization alike. Animals hide in shells and trees pull in branches. Cities are built only where the land offers shelter.
It has been centuries since the fall of the ten consecrated orders known as the Knights Radiant, but their Shardblads and Shardplate remain: mystical swords and suits of armor that transform ordinary men into near-invicible warrios. Men trade kingdoms for Shardblades. Wars were fought for them, and won by them.
One such war is about to swallow up a soldier, a brightlord and a young woman scholar." 


The Way of Kings er en bog, som jeg har taget tilløb til at læse meget længe. Faktisk har den stået ulæst på reolen siden maj 2015. En af grundene er dens længe på 1.122 sider. Min udgave er den britiske, hvor forlaget har valgt at dele bogen i to. Men bøgerne er stadig over 500 sider, og jeg kæmper lidt med at tage mig sammen til at læse bøger, når de er så lange (det er noget jeg vil arbejde med i år).  
Den anden grund er at det er starten på et omfattende fantasyunivers, som kommer til være 10 bøger, og jeg har ubevidst udskudt min læsning til at flere bøger var udkommet.
Men nu er jeg kommet i gang med serien, og jeg håber på at kunne fortsætte i den uden at holde alt for lange pauser imellem bøgerne. Jeg har i hvert fald et par stykker af dem på min ønske tbr for i år.

Planeten Roshar er rammen for denne episke fortælling, som starter med snigmordet på kong Galinar, som hersker over riget Alethkar. The Parshendi tager ansvaret for mordet, og det starter en langvarig krig. Galinars søn, Elhokar, er den nye konge og han får rådgivning fra blandt andet sin onkel, Danilar, men som ved fleste hof, er der mange intriger og interne magtkampe mellem den magtfulde adel.
Den unge Kaladin er søn af en læge og skulle selv have været læge, men flere begivenheder leder til at han først bliver soldat og så sidenhen slave i krigen. 
Den unge kvinde Shallan er på en mission for at redde sin familie fra bankerot, og det kræver at hun må lyve og svindle sig ind hos en betydningsfuld forsker, som hun får rigtig stor respekt for.

Kaladin, Danilar og Shallan kan nok kategoriseres som hovedpersonerne i denne roman, men udover dem, er der utrolig mange andre karakterer, som også har betydning for plottet, men det er de tre, som man fortrinsvis følger. De viser forskellige dele af samfundet og verdenen og giver forskellige blikke ind i plottet. Karakterne er beskrevet troværdige og levende, og man følger intenst med i deres forskellige kampe og udfordringer. 

Worldbuildingen er intens og alt fra fauna, flora, mytologi og befolkningsgrupper bliver indgående beskrevet i tekst og illustrationer. Det er tydeligt at mærke at forfatteren har brugt rigtig meget tid på det, hvilket er fedt som læser at mærke. 

Historien er kompliceret, der er mange personer og plottråde at holde styr på, og man får slet ikke svar på alle de spørgsmål må have. Men det er jo også "kun" den første bog i en episk fantasyserie, så det havde jeg heller ikke forventet. 
Tempoet i romanen skifter en del, og det skulle jeg lige vende mig til. Den kan være meget dvælende til tider, og plottet kan gå lidt ud af en tangent, hvor man kan tænke "er der her vigtigt" (men det ved man at det højst sandsynlig er). Andre gange er der mere fart over feltet, især kampscenerne som er uhyggeligt spændende. Dette gjorde at nogle dele af historien slugte jeg på ingen tid, mens andre tog lidt længere tid at fordøje. Men det er ikke en bog, som jeg blæser igennem, men derimod en bog, som jeg fordyber mig dybt i, og kan have svært ved at komme tilbage i, hvis jeg holder en for lang pause. Derfor er det bedst for mig at læse de to dele lige efter hinanden (hvilket jeg dog ikke gjorde her, og det er derfor jeg ved, at jeg skal holde mig selv til ilden).

The Way of Kings er en spændende og storslået fantasyroman af høj kvalitet. Det er et original univers, som Brandon Sanderson har skabt, og jeg glæder mig til at læse videre, og få svar på nogle af mine mange spørgsmål.


Samlet vurdering 4,5/5 stjerner

Titel: The Way of Kings, Part 1
Forfatter: Brandon Sanderson
Serie: The Stormlight Archive #1
Sprog: engelsk
Forlag: Gollancz
Udgivet: 1. januar 2011
ISBN: 9780575097360
Sideantal: 592

Titel: The Way of Kings, Part 2
Forfatter: Brandon Sanderson
Serie: The Stormlight Archive #1
Sprog: engelsk
Forlag: Gollancz
Udgivet: 1. januar 2011
ISBN: 9780575102484
Sideantal: 530

Ingen kommentarer:

Send en kommentar