Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 9. januar 2024

Læseprojekter 2024


Jeg kan rigtig godt lide at starte året med nogle nye læsemål eller læseprojekter, som jeg har valgt at kalde dem fra nu af. Det er langt fra altid, at jeg er kommet i mål med dem alle, når året er omme, men det er en del af udfordringen ved dem (og nogle gange er jeg bare alt for ambitiøs). Og let's be honest flere af mine læseudfordringer strækker sig over flere år, og derfor er det rigtig godt for mig at få sat fokus på dem med jævne mellemrum (ellers har jeg tendens til at skubbe dem i baggrunden - for der er så mange bøger, som jeg gerne vil læse). 


Goodreads Reading Challenge
Som traditionen tro har jeg oprettet en Goodreads Reading Challenge, og i år har jeg sat den til 100 bøger. I flere år har jeg læst mange flere end det, og det håber jeg også sker i år.

Læs fra egen hylde
Jeg har haft denne udfordring i nogle år efterhånden, og den er en udfordring hver gang. Sidste år læste jeg langt flere biblioteksbøger end mine egne bøger, og det vil jeg meget gerne ændre på i år. Jeg er nemlig gået sammen med en kollega om, at hver anden bog vi læser skal være fra vores egen hylde ellers skylder vi chokolade til den anden. Så nu er jeg meget motiveret til at læse mine egne bøger, og det håber jeg varer ved resten af året. 
(Undtagelser er lydbøger, ebøger, og bøger vi læser i forbindelse med arbejde).

Serier
En ganganger fra tidligere år. Jeg har stadig rigtig mange ulæste serier stående, og derfor vil jeg gerne arbejde på at få mindsket antallet af dem. Jeg kunne godt tænke mig at sætte et minimum antal på, og jeg hælder pt. mellem 10-12 (og gerne flere). Jeg vil i hvert fald gerne slå 2023, hvor jeg fik færdiglæst 14 serier.

Murstensromaner
Dette er også en udfordring, som jeg har haft on-and-off i flere år, men i år vil jeg sætte et lille tvist på. I år binder jeg nemlig nogle genrer på, som murstensromanerne skal være skrevet i. Genrerne bliver fantasy, science fiction og horror, og fantasy bliver nok fokus genren. Jeg har rigtig mange episke fantasyromaner stående, som er over 500+ sider, og dem vil jeg rigtig gerne gøre et indhug i. Jeg er også virkelig god til at udsætte at læse bøger på 500+ sider, men jeg ender jo med at holde af de fleste, så jeg vil gerne ud af det headspace, som "forhindrer mig" i at læse dem.
Jeg vil læse minimum 1 murstensroman om måneden. 

Well-Read Women og Stephen King projekt
Jeg har haft disse to udfordringer i flere år, men jeg er ikke rigtig kommet videre i dem, så det skal jeg i år. Ellers så dropper jeg dem til næste år. 
Jeg tænker, at jeg skal udfordre mig selv og læse minimum 5 bøger fra hver udfordring inden året er omme.

Readathons
Dette er som sådan ikke et læseprojekt, men hvert år har jeg lyst til at deltage i readathons (andres eller mine egne), men jeg kommer altid væk fra dem igen, så det vil jeg gerne ændre på i år. Jeg skal dog lige finde ud af hvordan - måske med et readathon om måneden?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar