Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 23. februar 2017

Guilty Pleasures af Laurell K. Hamilton

"My name is Anita Blake. Vampires call me the Executioner. What I call them isn't repeatable.
Ever since the Supreme Court granted the undead equal rights, most people think vampires are just ordinary folks with fangs. I know better. I’ve seen their victims. I carry the scars…
But now a serial killer is murdering vampires—and the most powerful bloodsucker in town wants me to find the killer… “


Jeg læste denne bog første gang i 3.g. Jeg var faldet over et bind-up af de tre første romaner tilfældig et sted eller andet sted jeg ikke længere kan huske og lånt den biblioteket. Jeg skulle i gang med den store skriftlige opgave, men jeg brugte de to første dage på at læse den første og anden bog i stedet for at skrive. Så jeg var nødt til at tvinge mig selv til at lægge den tredje bog fra mig, så jeg i stedet for kunne koncentrere mig om mine historiske opgave om hekseafbrændinger i Danmark. Men da jeg var færdig med de danske hekse vendte jeg straks tilbage til vampyrerne. Og jeg har aldrig forladt Anita Blakes univers siden.

“I talk to myself everyone once in a while. Give myself very good advice. Sometimes I even take it.” 

Anita Blake er på ydersiden en køn ung kvinde, men hendes arbejde er noget specielt. Anita er nemlig en animator, det betyder at hun kan vække de døde, så de kommer tilbage som zombier. Men ikke den slags kødædende zombier vi kender fra gyserfilm (selvom de skam findes), men som zombier der kan svare på spørgsmål eller som de efterladte kan tage afsked med. Men det er ikke det eneste job Anita har, hun er også vampyrjæger, der samarbejde med politiet om at fange vampyrer der ikke overholder loven. Vampyrerne i dette univers er nemlig kommet ud af kisten og har fået visse rettigheder, men det betyder ikke at alle vampyrer opfører sig pænt og ordentligt.

“I spend most of my waking hours confronting and destroying things that I fear. A thousand-year-old master vampire was a tall order, but a girl's got to have a goal.”

Jeg faldt for Anita Blakes skønne replikker lige med det samme, og så er jeg også glad for at der ikke bliver lagt fingre imellem det uhyggelig, det grusomme og det makabre. Det bliver smækket lige i synet på en og det passer meget godt i en serie, hvor de fleste karakterer er vampyrer, varulve og zombier med mere. De overnaturlige monstre i denne serie har tænder. og de er ikke bange for at bide til.

Jeg er også virkelig hooked på beskrivelserne af karakterne og deres omgivelser. Hamilton forestår at male billeder, der bliver levende for mig, mens jeg læser. Hun bringer en stoflighed til hendes ord, som får dem til at fremstå knivskarpe.

Jeg elsker Guilty Pleasures. Er den perfekt? Sikkert ikke, men denne serie har forført mig på så mange måder og jeg har levet med karaktererne og historierne i over 10 år nu, så jeg kan ikke rigtig forestille mig at leve uden dem. Jeg har endnu ikke læst alle bøgerne i serien, men det er bestemt mit mål at få dem læst i den nærmeste fremtid. Men jeg tager min tid med dem og nyder dem stille og rolig.


4,5/5 stjerner

Guilty Pleasures (Anita Blake, Vampire Hunter #1) af Laurell K. Hamilton
Forlag: Headline
Udgivet: 2009 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1993
ISBN: 9780755355297
343 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar