Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 16. februar 2017

Drømmeland af Nick Clausen

"Da Louie begynder at drømme om manden i blåt, finder han snart ud af, at han ikke bare drømmer. Han rejser faktisk til en anden verden. En verden, som manden i blåt kalder Drømmeland. I Drømmeland er alt i virkeligheden to ting: Hvad du ser, og hvad du ønsker at se. Og det kan være svært at se forskellen."

Så jeg trængte til en god historie, dom jeg kunne læse på kort tid, og mit valg faldt på Drømmeland. Og det var et rigtig godt valg fra min side (hvis jeg selv skal sige det). Jeg læste den på omkring to timer en mørk vinteraften. Og det var lige hvad jeg havde brug for. Jeg befandt mig på tærsklen af en reading slump, som jeg helst ikke ville havde til at udvikle sig til noget mere alvorligt. Derfor genlæste jeg blandt andet nogle Steen & Stoffer bind som jeg hjalp mig på vej, men jeg havde brug for en god historie, jeg kunne nyde og læse på en aften. Og Drømmeland gav mig lige det. Så tak for det.

Drømmeland er en hurtiglæst bog med en utrolig medrivende handling. Jeg blev simpelthen suget ind i Louies liv og drømme, især hans drømme. Louie er en ung dreng, der bor alene med hans mor. Hans far har været død i flere år. Louie har altid haft realistiske drømme, men da han begynder at drømme om et mystisk sted kaldet Drømmeland, begynder han lige så stille at tage afstand fra hans mor og hans vågne liv, og begynder at bruge mere tid og energi i Drømmeland. Men er det nu helt smart?

Jeg har læst en del af Nick Clausens udgiveler, og det er ikke løgn at jeg især er glad for hans horrorudgivelser. Drømmeland er ikke horror, men den anvender nogle træk fra genren, blandt andet bliver atmosfæren mere og mere skummel jo længere Louie er i Drømmeland, til sidst mindede atmosfæren og stemningen mig om en gyserfilm jeg set flere gange.

Jeg blev rigtig glad for Drømmeland og jeg synes også at den er virkelig god til målgruppen, som er ældre børn og unge teenagere. En voksen som mig var også rigtig godt underholdt. Temaerne er relevante, for hvis vi det meste af tiden lever i en drøm, lever vi så virkeligt? Og ser vi virkeligheden som den er eller som vi ønsker at se den?

Drømmeland skal læses, hvis man har brug for et afbræk fra en travl hverdag. Den skal gives til børn som elsker en god fortælling, og jeg vil personligt anbefale den, hvis man er på vej ind i en reading slump. Den kan måske gøre det samme for dig som den gjorde for mig. God læsning!



4/5 stjerner

Drømmeland af Nick Clausen
Forlag: Facet
Udgivet: 2016
ISBN: 9788792879998
193 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar