Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 25. marts 2017

Komatøs af Ronnie Andersen

"Maj flytter fra sted til sted. Det går ikke så godt hverken med moren eller med at starte i nye skoler- slet ikke i det jyske, hvor moren og Maj parkerer campingvognen og skiller sig en del ud fra det normale. Hverken kæresten eller læren kan rigtig stille noget op over for den massive mobning, der bringer Maj ud på søens tynde is."



Jeg kan ikke længere huske, hvad det var der fik mig til at låne Komatøs af Ronnie Andersen med hjem fra biblioteket. Jeg havde hørt om forfatteren før, men jeg har ikke tidligere læst noget af ham. Så jeg besluttede at starte med Komatøs - fordi det er den der lige var hjemme på biblioteket. Jeg fik den med hjem, og jeg undgik behændigt at læse bagsiden, in case den ville afsløre for meget. Så jeg vidste ikke noget om den andet end at det var en YA-roman.

Maj er vores hovedperson, og hun lever en lidt rodløs tilværelse sammen med moren. Hun er netop flyttet til en ny by i det jyske fra Sjælland. Hendes forældre er skilt. Hendes mor er alkoholiker, hendes far er en soldat og har tidligere slået moren. Maj skal også starte i en ny skole. Her bliver hun udsat for massiv og ondskabsfuld mobning fra to piger i klassen. Men hun får også nogle få venner, heriblandt Filip, som hun kommer tættere og tættere på. Men Maj holder dem på afstand, for de skal jo helst ikke finde ud af at Majs mor er alkoholiker og at de bor i ret klamt hus,

Så det er nogle ret alvorlige emner denne roman tumler med. En ung pige, der bliver udsat for svigt fra forældrenes side og det offentlige. En ung pige der bliver mobbet noget så grusomt. En ung pige der har været udsat for morens alkoholmisbrug så længe, at hun ikke altid ved hvad hun skal blive pinligt berørt over.
Og selvom alt dette hurtigt kunne gå hen og blive temmelig dystert, så er der også små glimt af lys og håb indimellem. Dertil er Komatøs også virkelig godt skrevet. Andersen leger med sproget og opfinder til tider sine egne ord og begreber. Og det er interessant at læse.
"På en måde gjorde det ikke så ondt at drukne, som man skulle tro. Vandet var godt nok iskoldt, men det opfattede jeg kun uklart. Jeg tænkte på alt muligt andet. Alt andet end, at jeg var fanget under isen og ikke kunne få vejret. Lige da jeg faldt i, gik jeg selvfølgelig i panik. Men så kom roen."
Komatøs er som sagt min første bog af Ronnie Andersen, men jeg tvivler på at det bliver den sidste. Jeg synes, at han skriver interessant og vedrørende. Selvom Komatøs ikke har mange sider, sker der alligevel utrolig meget og der er en god dybe over historien, som man kan dykke ned i. Jeg havde gerne set at historien udspillede sig på nogle flere sider, så jeg rigtig kunne komme ind under huden på Maj og de andre personer. Det synes jeg ikke rigtig at jeg kom i løbet af romanen.
Det er en historie, der er hurtigt læst, så hvis du har et par timer, hvor du ikke ved hvad du skal lave, kan du altid læse Komatøs (eller en anden god bog).


3/5 stjerner

Komatøs af Ronnie Andersen
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 13 januar 2014 (denne udgave) / oprindelig udgivet 22 oktober 2012
ISBN: 9788763825894
176 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar