Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 23. marts 2017

Diabolik af S.J. Kincaid

"En diabolik er skabt til at være ubetinget loyal over for sin ejer.
En diabolik er en nådesløs dræbermaskine.
Nemesis er diabolik. Hun er bundet til Sidonia og vil ofre sig uden at tøve, hvis hendes ejer er i fare.
Nemesis er bare ikke helt almindelig. Hun har en svaghed, der gør hende til den farligste diabolik i imperiet - hun ved det bare ikke ... endnu."


Nemesis er vores hovedperson og hun er diabolik. Som barn blev hun bundet til senatordatteren Sedonia Empyrian og vil dø for at beskytte Sedonia. Sedonias far går ind for at få videnskaben tilbage og er derfor en fjende af kejseren. Så da Sedonia bliver beordret til at rejse til hoffet af kejseren er der ikke just gode intentioner bag. Så Nemesis får til opgave at udgive sig som Sedonia og rejse i hendes sted. Og således begynder Nemesis' rejse ind i en verden med forstillelse, magt intriger, perversion, vold, med også venskab, kærlighed og kampen for retfærdighed.

Der var flere ting som jeg faldt for ved denne roman. Det første der vakte min interesse for denne roman var helt klart forsiden. Den er simpelthen så flot designet og passer virkelig godt til bogens indhold efter min mening.
Det der så efterfølgende fangende mig var selve verdenen. Vi er ude i fremtiden. Nogle mennesker bor stadig på planeter, men de bliver ikke regnet for andet end arbejdere af de rige og magtfulde mennesker som bor i rumskibe og lignende. Desværre bliver videnskab set ned på som noget kættersk og i værste fald straffet med døden. Det betyder så også at de rumskibene er ved at falde fra hinanden idet man ikke længere kender teknologien til at reparer dem. På den ene side er der de mennesker, der forsøger at få teknologien og videnskaben tilbage med farer for deres eget og deres families liv, og på den anden side er der kejseren og dennes mor som slår hårdt ned på alt og alle der går imod deres vilje. De er meget morderiske og paranoide, og vil gøre alt for at bevare deres magt.
Og så er der diabolikkerne. En diabolik er en genetisk fremstillet bodyguard, som rige mennesker køber til deres egen beskyttelse. Diabolikken bliver så bundet til sin nye ejer, og vil gøre alt for at beskytte sin ejer. En diabolik har ingen følelser, så derfor er der intet der kan holde dem tilbage, når de først har sat sig et mål. Nemesis er en hårdtslående karakter, og jeg blev rimelig hurtig glad for hende. Hun sætter sig et mål som hun så gør alt for at nå. Og selvom hun er diabolik, så har hun også visse svagheder, der gør hende mere menneskelig. Jeg kunne især godt lide hendes traumer omkring bure, fordi hun selv blev holdt i et indtil hun fik sin ejer. Det gør hende meget troværdig, og man kommer til at holde af hende.
Alt det her blandet sammen og tilsat noget action, virkelig gode cliffhangere og plottwist er Diabolik efter min mening en virkelig god historie.


Jeg havde dog nogle enkle problemer med romanen. Nemesis begynder at udvikle følelser, som er ganske interessant, men jeg manglede en mere uddybende forklaring på hvorfor. Jeg ved ikke rigtig om jeg tror på den forklaring om at fordi hun bliver behandlet som et mennesker begynder hun at også at udvikle følelser. Sedonia har altid behandlet hende som et menneske, som en del af familien, og de er selvfølgelig bundet sammen af deres bånd, men det går alligevel lidt for stærkt for mig, når Nemesis meget hurtigt begynder at udvikle følelser.

En anden ting jeg undrede mig over sker i slutningen af romanen. Jeg vil ikke sige for meget på grund af spoliers, men jeg forstod ikke Nemesis' reaktion. Hvorfor tager hun denne persons ord for gode varer? Det gav ikke rigtig mening i forhold til alt det vi får fortalt i løbet af historien. Så der var en lille afvigelse i handlingen, men heldigvis overskygger den ikke resten af historien for mig. Som jeg alt i alt synes er meget fed og godt skruet sammen.

Oprindelig var Diabolik ment som en enkelstående roman, men forfatteren har i stedet for besluttet sig for at udvide den til en triologi. Det er jeg meget spændt på, hvordan kommer til at gå, for jeg synes den fungerer rigtig godt som en enkelstående roman. Men nu må vi se hvordan det kommer til at gå, for jeg skal helt sikkert læse videre når den engang bliver udgivet.


4/5 stjerner

Diabolik (The Diabolic #1) af S.J. Kincaid / Originaltitel: The Diabolic
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 1. november 2016
ISBN: 9788711523773
372 sider

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar