Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 11. marts 2017

Sand og sten, stål og glas af A. Silvestri

"Mennesket er et grimt og ubehøvlet dyr, der hellere vil stjæle føden fra sine kammerater end at hjælpe dem. Mennesket ser ikke frem, men ind, centrerer universet omkring sig selv.
Men mennesket er også et snedigt og stærkt dyr. Møder det modstand, bryder det ikke sammen, men kæmper blot hårdere, og selv når menneskets undergang er uundgåeligt, uddør det med oprejst pande.
Mennesket er både usselt og smukt, nogle gange samtidig, og nogle gange det ene eller det andet, alt efter hvilken læser, der læser historien."


Når Silvestri kommer med en ny bog er det helt sikkert at det er en jeg skal læse. Jeg synes at han er en meget spændende stemme på den danske litteraturscene. Han bevæger sig hjemmevandt i mange forskellige genrer, især i hans noveller, som han nærmest spytter ud. Så da jeg så Sand og sten, stål og glas på biblioteket var jeg selvfølgelig nødt til at låne den.

Sand og sten, stål og glas (som også er en ganske interessant titel) er en novellesamling med 8 noveller. Genren er science fiction og deres fokus er fremtiden og ikke mindst mennesket. Mennesket, dets handlinger eller mangel på samme og dets tanker er omdrejningspunktet for alle novellerne. Men udover det fælles tema er alle novellerne ganske forskellige fra hinanden. Silvestri eksperimentere blandt andet med forskellige skrivestil. I Højdepunkt er fortælleren en ordblind teenager, og teksten er derfor skrevet som af en ordblind, med hensyn til eksempelvis stavning. I den sidste novelle, Den allersidste dans, er sproget meget poetisk med ord vævet ind og ud i meget smukke og detaljerige sætninger. Begge noveller fungerer på de præmisser de er skrevet på. Alle noveller fungere på deres eget præmis. Selvfølgelig var der nogle jeg synes bedre om end andre, men alt i alt en udemærket samling.
Min eneste anke var mange af novellerne forsvandt fra min hukommelse efter jeg havde læst dem. Om det er fordi jeg havde for meget andet på hjernen i de dage jeg læste samlingen, skal jeg ikke kunne sige, men så har jeg da en god grund til at genlæse dem på et senere tidspunkt.

Silvestri gør også noget andet, som jeg godt kan lide, og som jeg finder meget interessant. Han giver nemlig efter hver novelle læseren et lille indblik i den selvsamme novelle. Det kan enten være en kommentar til novellens historie, dens handling eller noget helt tredje. Det er også noget blandt andet Stephen King (en af mine ynglingsforfattere) gør i de novellesamlinger han udgiver. Jeg finder det meget spændende at få et lille indblik ind i en forfatters hjerne, overvejelser, inspiration. Det fjerner ikke noget af magien/mystikken bag forfatterens virke for mig tværtimod tilføjer det noget ekstra til min læseoplevelse.

Hvis du kan lide fremtidsfortællinger, fortællinger om mennesket og dets styrker og svagheder er Sand og sten, stål og glas den rette novellesamling for dig.


3/5 stjerner

Sand og sten, stål og glas - udvalgte fortællinger af A. Silvestri
Forlag: Calibat
Udgivet: 1. november 2016
ISBN: 9788793281325
221 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar