Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 23. august 2017

Grimmen af Åsa Larsson & Ingela Korsell

"Et monster hærger om natten i Mariefred. Brødrene Alrik og Viggo må og skal stoppe det, før flere kommer til skade. De frygter, at det er en varulv – og hvordan stopper man lige sådan en? Alrik og Viggo leder som besat i det hemmelige bibliotek under kirken. Pludselig dukker heksemesteren Damir op for at bede om hjælp. Men kan man stole på ham? Og samtidig skal der holdes fødselsdag for Alrik, og brødrenes mor har lovet, at hun kommer på besøg ..."



Jeg vil ikke fortælle så meget om handlingen, fordi det er en fortløbende fortælling, der forsætter, lige præcis hvor Nidstangen slap. Der er fart over feltet lige fra første side, da et monster er løs i byen og overfalder uskyldige mennesker. I Grimmen bliver der åbnet lidt mere op for historien. Vi får lidt mere at vide om drengenes mor, som har visse problemer. Og samtidig bliver universet udvidet med nye karakterer og væsner.

Brødrenes forhold bliver også til tider sat under pres fra forskellige sider. Deres forhold til hinanden virker meget troværdigt og man er slet ikke i tvivl om at Alrik er den eftertænksomme og realistiske storebror når det kommer til moderen, og Viggo er lillebroren, der til tider kan være både impulsiv og irriterende.
Simon og hans far er stadig virkelig trælse/onde mod især Alrik, og jeg havde bare lyst til at låse dem inde i et skur og lade dem rådne der. Jeg venter spændt på den store kulmination mellem Alrik og Simon, som må komme på et senere tidspunkt.

Skrivestilen er stadig let og fængende, der gør at man læser bogen ligeså hurtigt som den første. Jeg sad og gættede med i hvem der var den onde, og det var rigtig hyggeligt, for der er nogle ganske gode overraskelser undervejs.

Serien udvikler sig stille og roligt, og der kommer også mere kød på karakterne. Det håber jeg på forsætter i de næste bøger. Det er en underholdende serie indtil videre, og jeg skal da helt klart læse videre i den. Men jeg tror ikke at jeg vil holde alt for lange pauser imellem bøgerne, for det er nogle der skal læses forholdsvis hurtigt efter hinanden i hvert fald efter min mening.



3,5-4/5 stjerner

Titel: Grimmen / Originaltitel: Grimmen
Forfatter: Åsa Larsson & Ingela Korsell / Illustrationer: Henrik Jonsson
Serie: Pax #2
Originalsprog: svensk / læst på dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 5. november 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 22. september 2014
ISBN: 9788771056860
Sideantal: 208

Ingen kommentarer:

Send en kommentar