Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 17. august 2017

Sjælevært af Christina Bonde

"Mit navn er Celina. Jeg var 16 år da jeg for alvor blev forelsket. I et spøgelse …"
Celina er træt af skolen, og da hun bliver røvrendt af kæresten, flytter hun hjemmefra og får job som ung i huset hos en dyrlægefamilie. Men fortiden flytter med. En fortid der rækker langt ud over Celinas eget liv og trækker hende ind i en usædvanlig og farefuld forelskelse. Inden længe må Celina indse at hun har en særlig evne som vil komme til at præge hendes liv for altid. 


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Celina er en ung teenager, der er hvad man kan kalde en god pige. Desværre har hun omgivet sig med to personer, der ikke vil hende det bedste. Nemlig kæresten Liam og bedsteveninden Silje. Celinas forældre forstår hende heller ikke og især moren kommer med forskellige stikpiller i form af "velmenende" råd. Til sidst har Celina fået nok og hun søger arbejde som ung pige i huset hos en familie, der har datteren Sally og en baby på vej. Sally er plaget af mareridt, som Celinas også var da hun var barn, og snart kommer Celina på sporet af, hvad der gemmer sig bag mareridtene.

Historien bliver ikke kun fortalt fra Celinas side, men også fra Bastians side. Bastian var engang en ung mand, der er dybt forelsket i Athene. Nu er han et spøgelse og på jagt efter Athene, så de kan blive forenet igen. Celina og Bastian møder hinanden, og der begynder at dannes et bånd imellem dem.
Jeg var ikke særlig vild med Celina i starten, fordi hun hang ud med Liam og Silje. Det er så tydeligt at de ikke er gode for hende, og jeg mener også selv at hun var klar over det, men ville ikke rigtig give slip på dem. Men som historien skrider frem, og hun kommer væk fra dem, får hun mere plads til at udvikle sig og træffe bedre valg, og jeg blev mere og mere glad for hende. Der er nok flere der har prøvet at have venner eller kærester, som ikke har været det bedste for dem, og jeg kunne derfor godt lide at forfatteren tog det emne op. Sammen med Celinas søgen efter hendes identitet giver det mulighed for eftertanke, for det er jo emner der gør sig gældende gennem hele livet.

Sjælevært er den anden bog af Christina Bonde, som jeg har læst. Jeg læste Skyggesider for et par år siden, og så har jeg trilogien Nattens Sanger stående ulæst på reolen (jeg har kun hørt godt om Nattens Sanger, så det kan være jeg snart skal kaste mig over den). Det er to meget vidt forskellige bøger, der dog har en ting til fælles. Nemlig slutningen, forstås på den måde at de begge var alt for hastigt udført. Der skete simpelthen alt for meget på for få sider, som jeg gerne ville have set lidt mere udfoldet. Jeg følte lidt, at jeg manglede noget efter endt læsning af Sjælevært, og det er lidt skuffende.
Tempoet har nemlig været rigtig godt i løbet af bogen, og jeg har fået mulighed for at lære karakterne bedre at kende, især Celina og Bastian. Den spirrende kærlighed imellem dem er ganske fin, men jeg ville nok gerne have haft nogle flere beskrivelser af den, for at den rigtig kunne krybe ind under huden på mig.
Det kan også være at jeg bare læste denne bog for hurtigt. Jeg skulle måske i stedet for have dvælet lidt mere i stedet for at sluge den. Men sandheden er at jeg simpelthen ikke kunne lægge den fra mig igen, da jeg først var begyndt. Jeg startede på den inden sengetid og jeg læste indtil mine øjne blev overtrætte ved 3 tiden om natten (godt jeg havde ferie). Og det første jeg gjorde, da jeg vågende om morgenen var at samle bogen op igen. Sammenlagt læste jeg Sjælevært på ganske få timer, for jeg kunne simpelthen ikke lade være.

Bonde skriver helt fortryllende, og historien og karakterne er meget spændende. Jeg havde ikke regnet med at jeg blev så hooked som jeg nu engang blev. Men det er jo på sin vis bare dejligt. Jeg er mere vant til at læse bøger og se film/tv-serier, hvor spøgelser er ondskabsfulde, blodige og grusomme, så det var ganske anderledes at læse en historie, hvor de fleste (men ikke alle) spøgelser er overvejende gode.
Sjælevært er helt perfekt til sommerlæsning og jeg kan klart anbefale den, hvis man vil have en let og velskrevet historie om kærlighed, livet og efterlivet.



4/5 stjerner

Titel: Sjælevært
Forfatter: Christina Bonde
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Tellerup
Udgivet: 10. maj 2017
ISBN: 9788758825540
Sideantal: 369

(Mens jeg skrev denne anmeldelse opdagede jeg lige at Celinas hund Laika er navnefælle med Josefs Laika fra Spektrum serien :) )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar