Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 13. februar 2023

Min geniale veninde af Elena Ferrante

"Elena og Lila vokser op i et fattigt voldeligt kvarter i Napoli i 1950'erne. De skiller sig ud ved deres intelligens, og selv om drømmen om en bedre fremtid fører dem i forskellige retninger, udvikles deres venskab hele tiden."


[Anmeldereksemplar fra forlaget]

Min geniale veninde har været populær i flere år, og i næsten lige så lang tid var det umiddelbart ikke en bog/serie, som jeg ville samle op som den første og læse. Grunden til det er selvfølgelig at jeg læser flest bøger i de fantastiske genrer. Men så jeg den på eReolen og tænkte hvorfor ikke prøve den som lydbog. Og det var et rigtig godt valg - ikke mindst fordi oplæseren gør et rigtig godt arbejde.

Bogen handler om veninderne Elena og Lilas liv. I bogens start forsvinder Lila, og Elena ser tilbage på deres barndom og tidlig ungdom fra de er ca. 8 år og til de bliver 16. Den foregår i 1950'ernes Napoli, hvor Lila og Elena vokser op i fattigdom, og hvor hverdagen er præget af vold og kvinder ikke har særlig mange muligheder. De er begge to begavede piger, hvor Lila er den klogeste og mest rebelske, men det er Elena der får lov til at læse videre. 

Min geniale veninde er en fantastisk skildring af et venskab mellem to piger, der er præget af både kærlighed, beundring og misundelse. Deres venskab er utrolig komplekst. Det hele ses selvfølgelig kun fra Elenas side, så det er kun hendes vinkel og tanker vi har at gøre godt med. Der er en utrolig detaljerigdom uden at det bliver for overvældende. Det er nemlig ikke kun venskabet som Elena beskriver, men også kulturen, tiden og familielivet. Det er volden og kontrollen som de er underlagt. Deres store drømme, sejre og nederlag.

Lila er for størstedelen af tiden i fokus, men der er også mange andre karakterer, som man skal holde styr på. Men det er selvfølgelig også Lilas historie, som Elena har sat sig for at fortælle. Karakterne kan have mange kæle/kaldenavne, så der var tider, hvor jeg lige skulle holde tungen lige i munden for at holde styr på dem alle. Jo længere jeg kom ind i bogen, jo bedre blev det. Jeg kan også se at den fysiske udgave har en navneliste, hvor man kan holde styr på flere af karakterne.

Jeg kan varmt anbefale Min geniale veninde. Det er en fængende historie, som rørte mig. Jeg er virkelig glad for, at jeg endelig har fået læst den, og jeg glæder mig til forhåbentlig at blive endnu klogere på Lila og Elena i de næste bøger.


4/5 stjerner

Titel: Min geniale veninde // Originaltitel: L'amica geniale
Forfatter: Elena Ferrante
Serie: Napoli-romanerne #1
Originalsprog: italiensk // læst på dansk
Forlag: C&K Forlag
Udgivet: 5. oktober 2017 (denne udgave) // oprindelig udgivet 19. oktober 2011
ISBN: 9788740044584
Sideantal: 384

Ingen kommentarer:

Send en kommentar