Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 15. februar 2023

Dragedronningen af C.G. Valentin

"Sarina gør sig klar til at rejse gennem protalen med sine drager og dragefolket. Ingen ved med sikkerhed, hvad der venter dem på den anden side, men én ting er sikkert: Intet er som forventet på den anden side. Tiden er knap. Modstandsgruppen mobiliserer sig og gør alt, hvad der står i deres magt, for at stoppe Sarinas rejse. Ifølge dem er det bedst, at Novahr Orbîs ikke blander sig i den anden verdens tilstand. Da modstandsgruppen stiller sig i vejen i et afgørende øjeblik, må Sarina endnu en gang kæmpe for sit folk og for at opfylde profetien. Alt imens nager tvivlen Rådsdamernes og Queridor. For at forstå fremtiden, ser de sig nødsaget til at vende blikket mod fortiden. Er skæbnen mejslet i sten, eller er den foranderlig?"



Dragedronningen er sidste bog i Dragernes Æra trilogien. Jeg havde set frem til at læse den, men den levede desværre ikke op til mine forventninger. Den endte med at være den svageste bog i trilogien.

Vi følger denne gang tre fortællere - Sarina, Queridor samt Sarinas mor, Juliana (som var hovedpersonen i Drageægget). Sarina og Queridors kapitler foregår i deres nutid, mens Julianas historie for det meste foregår i fortiden, og bliver fortalt igennem breve stilet til datteren. 
Som udgangspunkt er det fedt at Juliana er med igen, fordi jeg har flere ubesvaret spørgsmål efter at have læst bog 1 og 2. Jeg kan også til en start godt lide at hendes fortælling bliver fortalt igennem breve. Men desværre brevene ender med at fylde alt, alt for meget, og jeg blev derfor træt af dem ret hurtigt. De fortæller ellers en tankevækkende historie om en verden, der er ved at gå under på grund af klimaforandringer. Men de overdøver også plottet med Sarina, som var det jeg fandt mest spændende. 

Plottet føles som om det er to vidt forskellige historier, der er blevet presset sammen til én, og det er desværre ikke helt vellykket. Hvis der havde været mere ligevægt mellem de to plothistorier havde den samlet historie stået skarpere og stærkere. Jeg savnede også noget mere fantasy og magi i historien. Det ville have været fedt, hvis dragerne havde fyldt noget mere, og at de rent faktisk havde haft noget at lave. Jeg kunne godt have tænkt mig at Dragedronningen mindende mere om dens to forgængere.

Sarina er en interessant karakter, som gerne måtte have fyldt meget mere i historien end hun gjorde. Nogle af bikarakterne måtte også gerne have haft nogle større roller efter min mening. 
Jeg kan også godt lide den verden, som forfatteren har skabt, så det var en skam at vi ikke fik lov til at tilbringe mere tid i den.

Jeg er meget i konflikt over Dragedronningen. Jeg vil så gerne holde af den, ligesom jeg gjorde med de to første bøger, men jeg synes også at der er flere elementer, der ikke fungerer helt optimalt.
Jeg synes dog stadig at trilogien kan noget, og det er en meget spændende verden og væsner som forfatteren har skabt.


2,5-3/5 stjerner

Titel: Dragedronningen
Forfatter: C.G. Valentin 
Serie: Dragernes Æra #3
Sprog: dansk
Forlag: Leitura
Udgivet: 4. november 2022
ISBN: 9788794310963
Sideantal: 468

Ingen kommentarer:

Send en kommentar