Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 20. februar 2023

Dragerepublikken af R.F. Kuang

"I sin søgen efter hævn hjemsøges Rin af føniksen, sin opiumsafhængighed og konsekvenserne af sine blodudgydelser, og det eneste, der holder hende i live, er ønsket om at dræbe kejserinden, der solgte Nikan til fjenderne. Rin har intet andet valg end at gå sammen med den magtfulde dragekrigsherre, der har planer om at erobre landet og grundlægge en ny republik. Rin kaster sig ud i en ny krig, for krig er det, hun kender. Det hun er bedst til."
 

[Bogen er et anmeldereksemplar fra Falco]

Opiumskrigen

Efter den følelsesmæssige mavepuster som Opiumskrigen var, tog jeg lige en lille pause før jeg samlede Dragerepublikken op, som er den anden bog i trilogien The Poppy War.

Den Tredje Opiumskrig sluttede med Rins udslettelse af landet Mugen og størstedelen af dens befolkning. Rin selv er mærket efter krigen. Hun er i en indre krig med føniksguden, hun er afhængig af opium, og det eneste der holder hende i live er ønsket om at få hævn over den forræderiske kejserinde. Hun ved knapt nok hvem der er ven eller fjende mere, men hun danner en alliance med den magtfulde Dragekrigsherre (nærmere bestemt bliver hun hans nyeste våben), og sammen starter de en ny krig.

Rin har gennemgået en utrolig udvikling igennem de to første bøger. Hun er en virkelig interessant karakter, som fremstår levende og troværdig. Jeg er ikke altid enig i hendes valg, men jeg forstår hende og hvorfor hun træffer dem. Hun er et ødelagt menneske, som ikke rigtig kan finde ud af at samle skårene igen, og derfor er dybt afhængig af opium og andre mennesker. Hun finder dog mere sig selv til sidste i bogen, men jeg frygter stadig for, hvad der kommer til at ske med hende i den sidste bog.
Hvor Rin er en karakter med masse af dybde og kød, synes jeg desværre ikke, at man helt kan sige det samme om flere af bikarakterne. Jeg synes godt at forfatteren kunne have brugt nogle flere sider på at udvikle de mest essentielle af dem, for der blev blot kradset i overfalden. 

Handlingen har rigtig meget fokus på militær, magtkampe, strategi og borgerkrig. Hvor Opiumskrigen også havde brutale krigsscener (nogle var rigtig slemme), havde den også fokus på Rins soldatertræning, så der var en anden balance i historien. 
Jeg synes måske Dragerepublikken blev lidt for meget militær, politik, strategi og krig til tider, især fordi det enkle steder føltes som om handlingen gik lidt i ring. Det er tydelig at mærke at forfatteren ved rigtig meget om krig, hvilket er så fedt. Jeg kan stadig rigtig godt den mørke, grumme og brutale tone, som gennemsyrer begge romaner.   
Romanen giver også et lidt dybere indblik i guderne og shamanismen, som jeg stadig finder meget fascinerende.

Dragerepublikken er en medrivende og mørk fantasyfortælling, der kryber ind under huden på én. Den er måske ikke for alle, for den er meget brutal, men jeg vil anbefale den til dem, der har lyst til at prøve noget anderledes fantasy.


4/5 stjerner

Titel: Dragerepublikken // Originaltitel: The Dragon Republic
Forfatter: R.F. Kuang
Serie: The Poppy War #2
Originalsprog: engelsk // læst på dansk
Forlag: Falco
Udgivet: 13. september 2022 (denne udgave) // oprindelig udgivet 6. august 2019
ISBN: 9788794232326
Sideantal: 696

Ingen kommentarer:

Send en kommentar