Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 3. august 2023

Dødbringende Dukker af Karen Strange

"På Magnus’ skole begynder lærerne en dag at opføre sig underligt. Det er næsten, som om de går i søvne eller er blevet til zombier.
Egentlig burde det være ret fedt, fordi de glemmer alt om lektier og skrider midt i timen. Magnus og bedstevennen, Harry, beslutter sig alligevel for at se, om de kan løse mysteriet. Mod deres vilje får de selskab af den irriterende Veronika, som insisterer på at hjælpe. Hun er ikke sådan at ryste af sig.
Deres jagt efter at finde ud af, hvad der er galt, fører dem til mystik og overnaturlige kræfter, de ikke anede fandtes i virkeligheden. Men det gør de …"


På Magnus' skole begynder lærerne at opføre sig mærkeligt. De kommer for sent til timerne, kan ikke huske elevernes navne, hvilke biler de har eller hvad de skal. Magnus og bedstevennen Harry begynder snart at mistænke den skrappe lærer hr. Holstein. De sætter sig for at undersøge sagen, og får hjælp af Veronica, som går på den samme skole. 

Magnus og Harry venskab bliver rigtig fint beskrevet, og jeg kan også godt lide tilføjelsen af Veronica, som giver lidt modstand især til Magnus. Jeg var dog knap så vild med at forelskelsesdelen mellem de tre. Harry er vild med Veronica. Magnus siger, at det er han ikke, faktisk er han ret irriteret på hende til at starte med, men så udvikler han alligevel en form for følelser for hende. Jeg havde foretrukket at de alle tre bare var venner og der var fokus på deres venskab, for jeg synes at hele det her "romantik" bliver for påduttet en historie, hvor det ikke var nødvendigt. 

Historien starter lige på og hårdt med masser af spænding og drama. Kapitlerne er korte, og der er ikke tid til at kede sig et eneste sekund. Der er nogle ganske fine små gys i løbet af historien. For min skyld måtte der godt blive skruet lidt mere op for gyset, men for mange er det nok en meget passende mængde.
Bogen handler om voodoo, som var spændende og ikke noget man tit støder på i bøger af danske forfattere, men jeg brød mig ikke om at det på et tidspunkt blev kaldt unga-bunga voodoo. Det føltes nedladende. Men udover det er sproget fint og ligetil.

Dødbringende Dukker er en fin historie til børn, der ønsker en historie med fart over feltet, og som aldrig bliver alt for uhyggelig.


3/5 stjerner

Titel: Dødbringende Dukker
Forfatter: Karen Strange
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Petunia
Udgivet: 5. april 2022
ISBN: 9788775800223
Sideantal: 208

Ingen kommentarer:

Send en kommentar