Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 10. august 2023

Cerulean Sins af Laurell K. Hamilton

"People don't like dealing with people who raise the dead. Don't ask me why, but we make them nervous.'

There's something about Leo Harlan that I don't like. He's asked me to reanimate his long-dead ancestor, and it seems like a perfectly ordinary case for someone like me: Anita Blake, preternatural expert, vampire hunter and raiser of the dead. So I agree - sometimes you deal with the devil not because you want to, but because if you don't, someone else will.

But what he hasn't told me is that the corpse may hold the secret to an ancient crime that not everyone wants to be remembered."



Cerulean Sins er den ellevte bog i Anita Blake serien. 

Anita bliver hyret til at vække en af Leo Harlans forfædre, men før hun overhovedet kan komme i gang med zombieopgaven, sker der noget overraskende på vampyrfronten. Musette, som er en repræsentant for Belle Morte, er kommet uanmeldt og alt for tidligt, og det skaber flere problemer for Jean-Claude og Anita. Derudover er der sket nogle voldsomme mord, som Anita skal undersøge og forsøge at opklare. Og sidst men ikke mindst er Anita stadig i gang med at lære at kontrollere the ardeur.  

Det var virkelig rart at være tilbage i Anita Blakes univers igen, og jeg skal virkelig til at lade være med at holde så lange pauser mellem bøgerne. Måske skal et nyt mål for mig være at læse minimum en bog om måneden. 
Men tilbage til Cerulean Sins for nu, og hvad jeg godt kunne lide ved den. 

Anita bruger sine nekromancer evner i starten af romanen, og det var meget rart at se den del af hende igen. Det har været et stykke tid siden sidst.
Jeg er som altid vild med vampyrpolitikken. Musette og Belle Morte var interessante bad guys, som rent faktisk var en trussel mod Jean-Claude, Anita og dem de holder af. Selvom Belle Morte ikke var i kødet, men i stedet for kunne bruge Musettes krop og optræde i Anitas drømme, føltes hun som en helstøbt karakter, som Anita skulle bruge kræfter for at besejrer.
Universet blev også udvidet med en oldtidsvampyr, The Mother of all Darkness, som helt sikkert bliver en interessant trussel senere i serien.

Musettes besøg satte også i gang i en uddybning af Jean-Claude og Ashers forhistorie, som jeg synes var meget interessant. Det er altid spændende at få mere at vide om Jean-Claude og Asher, for de har virkelig haft en langt liv og et til tider kompliceret forhold til hinanden. 
En anden karakter, som også får mere karakterudvikling er Jason, og det er jeg virkelig glad og tilfreds med, for han er en af mine yndlingskarakterer. Han var lidt af en flirt til at starte med, men nu har han udviklet sig og fået flere facetter og mere dybde.

I forhold til tidligere bøger indeholder Cerulean Sins meget, meget mere sex. Jeg havde ikke noget imod det, for det er herigennem at vi får et indblik i the ardeur, og det er også med til at styrke eller udfordre Anitas forhold til mændene i hendes liv.

En ting jeg ikke var så vild med, var at den sag, som startede hele bogen gik lidt i glemmebogen for forfatteren indtil omkring de sidste 100 sider eller deromkring. Det var en skam, for jeg fandt den interessant, og jeg synes måske ikke forfatteren kom helt i mål med det plotspor.
Der skete også et stort skift i Dolphs personlighed, som jeg ikke kunne lide. Han flipper ud på Anita flere gange, hvilket jeg fandt en smule utroværdig i forhold til deres fortid sammen. Det bliver forklaret hvorfor han gør som han gør, men jeg synes bare ikke helt det passede til ham som karakter. Det var i hvert fald et skift i hans personlighed, som vi ikke har set på samme måde tidligere i serien.

Cerulean Sins er en spændende roman, som jeg fandt stor underholdningsværdi i, og som jeg havde en fest med at læse. Jeg glæder mig utrolig meget til at læse den næste bog.


4,5/5 stjerner

Titel: Cerulean Sins
Forfatter: Laurell K. Hamilton
Serie: Anita Blake, Vampire Hunter #11
Sprog: engelsk
Forlag: Headline
Udgivet: 4. marts 2010 (denne udgave) // oprindelig udgivet 1. januar 2003
ISBN: 9780755355396
Sideantal: 544

Ingen kommentarer:

Send en kommentar