Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 8. august 2023

Ved verdens ende af C.C. Thybro

"En fordel, man har imod zombierne, er deres elendige balance. Jeg bruger kosteskaftet til at vælte dem omkuld med. Så kan jeg stikke af, hvis jeg ikke kan overskue at svinge brækjernet, til kraniet knuses, og hjernen splatter ud på jorden. Når de holder op med at bevæge sig, ligner zombierne helt almindelige mennesker, hvis lig er blevet maltrakteret. Nogle dage kan jeg bare ikke slå ihjel, heller ikke selvom jeg burde; en dobbeltdød zombie, er en god zombie, og måske et menneske der har fået fred."


Efter en virus har gjort de fleste mennesker til kødædende zombier, forsøger vores hovedperson, en unavngiven kvinde, at overleve i en farlig verden. Hun traver rundt et sted på Midtsjælland, indtil hun en dag finder en hest, som har været indespærret, og er temmelig sky. De to bliver et umage rejsepar, og vores hovedperson knytter sig hesten, først ganske ufrivillig, men sidenhen med stor passion. Sammen oplever de nogle gode stunder, men også nogle meget farlige, for det er trods alt en zombiehærget verden de befinder sig i.

Jeg havde ikke lige forventet at Ved verdens ende, var så humoristisk, som den var. Det er trods alt en zombieroman, og selvom der er flere horrorelementer, er der også meget humor, både af den lette og af den mere sorte slags. Det fungerer virkelig godt, og jeg er godt underholdt igennem hele romanen. 

De mennesker, som hovedpersonen møder undervejs, er måske lidt for stereotype efter min smag. Jonas ender i hvert fald hurtig med at bliver creepy kultleder uden for mange nuancer. Jeg savnede, at bikarakterne havde mere personlighed, for de var lidt for todimensionelle og flade.  
Til gengæld har hovedpersonen og hesten rigtig meget personlighed. Hovedpersonen er autist, og har det svært med at interagere med andre mennesker. Hun er helt klart mere et heste-menneske end et menneske-menneske. Forfatteren formår at beskrive deres forhold og hvordan det bølger frem og tilbage rigtig godt, selvom det for størstedelen er envejskommunikation fra hovedpersonens side. Man får også et godt indblik i den store ensomhed hun føler, men som hun ikke helt vil stå ved.

Jeg kan godt lide uhyggelige zombiebøger med streg under det uhyggelige, og selvom der var uhyggelige scener, er det ikke den mest uhyggelige zombiebog jeg har læst. Dertil var der for meget humor. Til gengæld kunne jeg rigtig godt lige zombiegrisene, som jeg dog synes var alt, alt for lidt med. De var ellers en sej tilføjelse til universet, og forfatteren måtte godt have udnyttet dem mere.

Ved verdens ende er en god og underholdende tilføjelse til zombiegenren, som er spændende fra start til slut.


3,5/5 stjerner

Titel: Ved verdens ende
Forfatter: C.C. Thybro
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Leitura
Udgivet: 4. november 2022
ISBN: 9788794310970
Sideantal: 289

Ingen kommentarer:

Send en kommentar