Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 14. marts 2024

Kvinden der kom med kage af Steen Langstrup

"Ingrid bor alene og kæmper med fortidens oplevelser samt tabet af sin elskede. En dag dukker en ung kvinde op med en kage, og Ingrid bliver tvunget til at snakke om den fortid, hun har prøvet at glemme."


Kvinden der kom med kage er Steen Langstrup første roman i 5 år. Jeg har glædet mig til at læse den, da jeg har læst de fleste af forfatterens bøger. Jeg er især fan af hans horrorromaner, men han skriver også nogle spændende psykologiske dramaer, som denne roman kan komme ind under.

Det er sommeren 1970. Ingrid er en midaldrende kvinde, der nu bor alene efter at hendes elskede, Clara, er død i en ulykke. Hun prøver at begrave sin fortid som sabotør under 2. verdenskrig samt sin sorg over Clara i vodka. Men det viser sig at være svært, da kvinden Ruth dukker op med kage og en masse spørgsmål. Ruths mor begik selvmord otte år tidligere, og det viser sig at Ruths mor og Ingrid har kendt hinanden. Nu søger Ruth sandheden, som kun Ingrid kan give, men det river op i mange af Ingrids minder og gamle ar.

Jeg kan også mærke at det er en roman, der lige så stille vokser mere og mere på mig. Forstå mig ret, jeg kunne godt lide, da jeg læste den, men nu hvor jeg har fået den lidt på afstand og sidder og skriver denne anmeldelse kan jeg lide den endnu mere.

Romanen kan både læses som en opklaring af et mord, som et historisk billede på besættelsestiden, men mest af alt er det en intens psykologisk kamp mellem to kvinder, hvor sandheden langsomt trævles op og konsekvenserne ved fortidens gerninger kommer frem i lyset. 

Steen Langstrup er eminent til at beskrive de to kvinder, deres følelser og tanker samt deres interaktioner med hinanden. Det er knugende, intenst og fortættet. Romanen er under 200 sider, og der sker virkelig meget på disse sider. Romanen berører temaer som kærlighed, sorg, overlevelse, moral, skyld og uskyld. 

Kvinden der kom med kage er en stærk og barsk fortælling, hvor tingene slet ikke er, som de ser ud.


3,5-4/5 stjerner

Titel: Kvinden der kom med kage
Forfatter: Steen Langstrup
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: 2 Feet Entertainment
Udgivet: 1. februar 2024
ISBN: 9788779940901
Sideantal: 184

Ingen kommentarer:

Send en kommentar