Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 16. august 2018

Når mørket kommer krybende af Morten Carlsen, Patrick Leis, Teddy Vork, Gudrun Østergaard og A. Silvestri


[Reklame - Anmeldereksmplar fra Enter Darkness]

Når mørket kommer krybende indeholder fem horror noveller fra fem danske forfattere.
De fem forfattere er Morten Carlsen, Patrick Leis, Teddy Vork, Gudrun Østergaard og A. Silvestri. Jeg har stiftet bekendtskab med alle forfatterne tidligere enten i form af deres romaner og/eller noveller.

Morten Carlsen har skrevet Fra brændingen, der er den første novelle i samlingen og den der skræmte mig mindst. Den handler om Nikolaj, der mens han rydder op i farens dødsbo, falder om noget fra skibet The Black Crescent som gik ned ud for kysten under en storm i 1852.
Jeg synes Morten Carlsen har en interessant skrivestil og der er helt klart noget gotisk over Fra brændingen. Desværre bliver det hele lidt for diffus for mig til at jeg finder det rigtig skræmmende og uhyggelig, og jeg blev desværre aldrig rigtig fanget af historien. Men jeg kunne godt lide den maritime atmosfære krydret med den gotiske stemning.

I Et drømmebarn af Patrick Leis møder vi Daniella, der altid har drømt om at blive gift og få børn. Hun får et barn og så skulle man tror at alt var fryd og gammen, men sådan er det desværre ikke. Daniella føler at alt er forkert, hun hører mærkelige lyde, ting flytter sig på uforklarligvis og så er der også noget helt galt med barnet, ikke?
Den her novelle var til gengæld mere uhyggelig efter min mening. Selvom jeg ikke har børn selv, kan jeg godt følge Daniella tanker og tvivl om at være nybagt mor og ikke elske sit barn. Desuden er der en virkelig creepy dukke med og det gør det bestemt ikke bedre.

Svarthdel af Teddy Vork handler om en lille familie, der er ved at forberede sig til juleaften. Katrine er ved at bage julesmåkager, mens manden Klaus og sønnen Peter er ude at lede efter familiens kat, der har været væk et par dage. Katrine får den ide at katten har gemt sig på loftet og går op for at kigge efter.
Jeg fandt ud af, at jeg faktisk allerede havde læst denne novelle, men det var da den havde titlen Den forsvundne risengrød. Men selv om jeg har læst novellen før, tager den bestemt ikke skade af en genlæsning. Den er måske lidt forudsigelig til sidst, men ellers er den meget fin.

Et barndomshjem af Gudrun Østergaard handler om Cecilie, der skal passe sin tantes hus alene. Der er visse regler som Cecilie skal overholde, og værelser hun ikke må være om aftenen/natten. Denne novelle sagde mig desværre heller ikke så meget. Jeg fandt også denne novelle meget diffus og ikke særlig skræmmende, måske hvis den havde været længere og gået mere ind i Cecilies og husets tilstand, havde den ramt mig bedre? Den vandt dog noget ved en genlæsning.

Blinde killinger af A. Silvestri er samlingens sidste novelle, og den bedste og mest skræmmende efter min mening. En landmand bog alene med sin yngste søn på en gård. Gården vrimler med rotter og katte, og drengen følger fascinerende med når døden tager et af de mange dyr.
Den her novelle er virkelig spændende og virkelig ubehagelig. Jeg vil ikke afsløre for meget andet end at den ikke er for sarte sjæle, men jeg vil anbefale at man læser den alligevel.

Når mørket kommer krybende er en fin novellesamling uden de alt for store armsving. For mig er altid nogle noveller, der rammer mere i plet end andre og det var også tilfældet her. Men hvis man mangler en kuldegysning eller to her i sommervarmen, kan man snildt kaste sig over Når mørket kommer krybende.


3,5/5 stjerner

Titel: Når mørket kommer krybende
Forfattere: Morten Carlsen, Patrick Leis, Teddy Vork, Gudrun Østergaard, A. Silvestri / Red. Lars Grill Nielsen
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Enter Darkness
Udgivet: 17. marts 2018
ISBN: 9788799912971
Sideantal: 74

Ingen kommentarer:

Send en kommentar