Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 7. august 2018

Thornhill af Pam Smy

"1982: Mary er en ensom forældreløs pige på Thornhill-hjemmet, som er ved at blive lukket ned. Hendes få venner bliver adopteret eller flyttet til nye hjem, og Mary efterlades alene med den pige, der mobber hende ustandseligt. Marys hævn over sin plageånd får store konsekvenser for dem begge to og for selve Thornhill…

2017: Ella er lige flyttet til en ny by og kender ingen. Fra sit kvistværelse i det nye hus har hun udsigt over det faldefærdige, forladte Thornhill-hjem. En dag ser hun en pigeskikkelse i et af vinduerne. Opsat på at lære pigen at kende trænger Ella ind på grunden og videre ind i Thornhills mystiske fortid…"



Jeg opdagede Thornhill under en vagt på børnebiblioteket (det er farligt at arbejde på et bibliotek ;)) og blev straks fanget af den lidt dystre forside, så selvfølgelig var jeg nødt til at låne den med hjem og læse den. Jeg havde håbet på en dyster og lidt hjerteskærende fortælling, og jeg fik alle mine forventninger indløst.

Thornhill er en grafisk roman, der fortæller to parallelle fortællinger og to forskellige pigeskæbner - Mary og Ella. Den ene fortælling bliver fortalt igennem dagbogsnotater (Mary) og den anden bliver fortalt igennem billeder (Ella).
Mary er en forældreløs pige, der bor på børnehjemmet Thornhill i 1982. Hun taler meget lidt, faktisk kun når hun bliver tvunget til det. Resten af tiden er en stum. Hun tilbringer meget tid med sig selv, som hun bruger på at lave dukker og skrive i hendes dagbog, mens hun håber på at blive adopteret af en kærlig familie. Mary bliver plaget af en af de andre børnehjemspiger, som mobber hende på det groveste. Til sidst bliver mobningen så voldsom at Mary endelig får nok og planlægger en grusom hævn, der får frygtelige konsekvenser.
Ella lever i 2017 og er netop flyttet ind i nabohuset til det nu nedlagte Thornhill. Hendes mor er død og hendes far har travlt med sit arbejde og er derfor sjældent hjemme. Ella er derfor meget alene. Hun ser hun en mystisk pigeskikkelse bevæge sig rundt i Thornhill huset og den dertilhørende have. Hun beslutter sig for at undersøge sagen nærmere og langsomt fletter de to historier sig sammen.

Jeg kunne rigtig godt lide at fortællingen veksler imellem Marys historie, der bliver fortalt igennem dagbogssiderne og Ellas fortællinger, der bliver holdt i sort/hvide billeder. De fungerer rigtig godt sammen og giver en anderledes læseoplevelse.
Det var meget hjerteskærende at læse om hvordan Mary bliver mobbet og hvor hjælpeløs hun føler sig indtil hun endelig får nok og slår fra sig. Ellas ensomhed var også til at mærke, dog ikke lige så stærk som mobningen af Mary.

Selvom Thornhill var en spændende fortælling var ikke nær så uhyggelig som jeg havde håbet på. Den havde en uheldssvanger stemning, en gribende atmosfære og var også nogle steder ganske creepy, men det blev bare aldrig rigtig uhyggeligt for mig. Og det skuffede mig en smule, når der jo nu var et uhyggeligt hjemsøgt hus med, og ikke mindst dukker som jeg havde håbet ville blive creepy.

Thornhill er en spændende og anderledes grafisk roman om nogle tunge emner som mobning og ensomhed. Den er fuld af atmosfære og fortjener at blive læst af alle.


4/5 stjerner

Titel: Thornhill
Forfatter: Pam Smy
Serie: -
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 26. januar 2018 / oprindelig udgivet 29. august 2017
ISBN: 39788763852210
Sideantal: 558

Ingen kommentarer:

Send en kommentar