Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 6. august 2019

Legenden om Querqus Skjoldet af Eva Egeskjold

"'Det lykkedes nogen at bringe Annitempernes kræfter under kontrol.' Radulfir mødte hendes blik. 'Det er de ånder, der bestemmer naturens gang,' tilføjede han. Hun nikkede. 'Deres kræfter blev brugt til at nedkalde en forbandelse over Lucili,' forsatte han og lagde sine hænder til hvile på sadlen. Han sænkede stemmen. 'Hendes krop følger naturens cyklus, som var den en plante, og det har den gjort i omtrent to hundrede år nu,' forklarede han. 'Hun fødes, spirer, blomstrer og visner hen for til sidst at gå i opløsning og dø - år efter år. Når hun dør, lægger hendes krigere resterne af hende i en kiste med jord og afventer foråret.' Oona snappede efter vejret. Det var dét, hun havde set på Tretinder. Hun havde set Lucili dø ... men blot for senere at genopstå."



[Anmeldereksemplar fra forfatteren]

Oona er en ung pige, der lever i en lille landsby. Hun glæder sig rigtig meget til sin 14 års fødselsdag, hvor hun vil træde ind i de voksnes rækker via et indvielsesritual. Tingene går dog ikke som Oona havde forventet, da det viser sig at en gammel profeti fortæller, at hun kommer til at spille en afgørende rolle i den krig imod Radixfolket, der truer landet. Oona er nemlig udvalgt til at finde det legendariske og magiske Querqus Skjold, som vil få en afgørende betydning i krigen. Hun drager derfor ud på en farefuld og lang rejse gennem landet for at gå hendes skæbne i møde.

Jeg var meget spændt på at komme i gang med at læse Legenden om Querqus Skjoldet. Jeg havde hørt godt om den tidligere, og så er jeg bare vild med forsiden, som for mig symbolisere en art magisk og mystisk fantasy, som inddrager naturen på den ene eller anden måde, og som jeg finder virkelig interessant.

Jeg er vild med det univers som Eva Egeskjold har skabt. Det var virkelig fascinerende at læse om, og det er tydelig at mærke at der er tænkt over hver eneste detalje, også dem som ikke nødvendigvis kan læses direkte på siderne. Det er noget af det allerbedste ved denne bog, og jeg ville nærmest ønske at der var et register bag i bogen, hvor man kunne slå alle de spændende væsner, magisk besværgelser, artefakter, Næslandets historie, kulturen m.m. som man kan finde i denne bog.
Da universet er så omfangsrigt, som det er og da det det hele Oona bliver fortalt til sker der det at tempoet i plottet sænkes ad flere omgange. Informationsstrømmene bliver simpelthen lidt for koncentrerede til tider efter min smag og kan overskygge resten af fortællingen, som også er utrolig spændende, men som visse steder bliver kørt lidt ud på et sidespor.
Jeg elsker universet, og jeg synes Eva Egeskjold har nogle helt fantastiske ideer. For at nævne et par stykker: jeg er vild med Lucilis forbandelse, hvordan årstidernes gang påvirker kongeslottet (og Lucili), drivhusene og at der er mosekoner med. Det er så utrolig interessant at læse om og meget levende beskrevet. Det hele er med til at gøre Næslandet meget troværdige, og det var næsten som at være der selv.

Oona er en fed karakter at læse om. Hun er loyal og vil gerne hjælpe og kæmpe selvom hun ikke er særlig gammel. Hun kan godt være lidt passiv til tider, men det kan jo nå at ændre sig i de næste bøger. Jeg fandt også Stigandir og troldmanden Dolomedes meget interessante. De er begge nogle ret gådefulde typer, som det kan være lidt svært at gætte, hvor man har hvilket var fedt. Derudover var jeg også ret vild med bogens skurk Lucili. Hun var også virkelig fascinerende, og jeg glæder mig til at lærer mere om hende og hendes baggrund.

Legenden om Querqus Skjoldet får min varmeste anbefaling. Det er en virkelig fængende og stemningsfulde start på en fantasyserie, som jeg har store forventninger til. Jeg glæder mig så meget til at læse videre i den, og fordybe mig endnu mere i dette spændende og magiske univers.


4/5 stjerner

Titel: Legenden om Querqus Skjoldet
Forfatter: Eva Egeskjold
Serie: Næslandet #1
Sprog: dansk
Forlag: Andersen & Vig
Udgivet: 2017 (3. udgave)
ISBN: 9788799917686
Sideantal: 362

Ingen kommentarer:

Send en kommentar