Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 13. august 2019

Zombie-jæger #5-8 af Nicole Boyle Rødtnes

"Vi var ti år, da zombie-virussen brød ud. Det hele startede, da et krydstogtskib sank. Flere hundrede druknede. 
Alle troede, det var et uheld. En mekanisk fejl. Men få dage efter kom de døde op fra havet. De gik mod byerne med ét formål: at æde menneskekød.
Zombier kalder vi dem. De levende døde. De bor uden for muren. Jager i flokke. Og hver gang de bider en, kommer der flere af dem og færre af os."



Så er jeg kommet til de sidste fire bøger i Nicole Boyle Rødtnes' Zombie-jæger serie. De fire bøger har titlerne Campens fald, Døde venner, Kemikerens løgne og Verdens ende. Jeg vil komme ind på nogle af de ting som jeg synes var godt ved bøgerne.

Der skete meget i de første fire bind af Zombie-jæger, hvor man flere gange sad på kanten af stolen, og de sidste fire er da heller ingen undtagelse hvad angår plotfremdrift og spændingsniveauet. Det er lige så højt som i de første fire bøger. Vores hovedpersoner og bipersoner bliver spredt for alle vinde og her hver deres kampe og missioner de må udføre. Det er et smart træk, da det for historien til at bevæge sig fremad, og samtidig får vi set nye sider af verdenen, hvilket også er et hit hos mig. Det sætter også hovedpersonerne i nye situationer, hvor de kan være mere på udebane, som giver nogle interessante indre og ydre konflikter som hovedpersonerne bliver nødt til at forholde sig til. De forskellige konflikter og intriger imellem personerne føles også meget ægte og levende. Hovedpersonerne finder selvfølgelig ud af at det ikke kun er zombierne der er fjenden. Andre mennesker kan være mindst lige så farlige, hvis ikke farligere end selv den mest bloddryppende, tænderklappende zombie.

Noget jeg synes er meget forfriskende ved denne serie er at ingen kan vide sig sikker på at overleve. Det virker meget troværdigt nu vi jo snakker om en postapokalyptisk zombieinficeret verden. Det er med til at trække læseren ud af den falske fornemmelse af sikkerhed, man nogle gange kan få om at der aldrig kommer til at ske noget alvorligt med ens yndlingsperson.
Det er også et meget modig træk fra forfatterens side, når nu serien er målrettet børn. Det viser også tilbage på hvad jeg skrev i min anmeldelse om de første fire bøger om svære valg og konsekvenserne deraf.

Når det kommer til zombiefortællinger synes jeg, at det er meget spændende at få at vide, hvordan det hele i grunden opstod. Hvem eller hvad var skyld i at de døde opstod og begyndte at tage bidder af de levende? Nogle fortællinger gør i dybden med forklaringen mens andre har en mere overfladisk tilgang. Vi fik nogle af puslespilsbrikkerne i de fire første bind, og vi fik de sidste her i de sidste bind. Jeg vil ikke gå i dybden med forklaringen (den må man selv læse sig til), men jeg er glad for at den er med. Jeg kunne også godt lide hvordan kampen for at finde en kur var en rød tråd igennem alle otte bøger.

Zombie-jæger serien får mine varmeste anbefalinger. Den er velskrevet og spændende. Den er ikke for sarte sjæle, men alle børn (og voksne) der elsker zombier, vil helt sikkert også elske denne serie.


Alle bøgerne får 4/5 stjerner

Titel: Campens fald
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Zombie-jæger #5
Sprog: dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2015
ISBN: 9788771058765
Sideantal: 100

Titel: Døde venner
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Zombie-jæger #6
Sprog: dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2015
ISBN: 9788771058789
Sideantal: 100

Titel: Kemikerens løgne
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Zombie-jæger #7
Sprog: dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2015
ISBN: 9788771058796
Sideantal: 104

Titel: Verdens ende
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Zombie-jæger #8
Sprog: dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2016
ISBN: 9788771058819
Sideantal: 104

Ingen kommentarer:

Send en kommentar