Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 18. oktober 2021

De døde husker af Teddy Vork

"Elias' klasse skal planlægge skolens årlige halloweenarrangement, men det er svært at finde på noget virkelig skræmmende. Indtil Elias husker historien om den gamle ondskab, der skulle hjemsøge skolens kælder.
Det er selvfølgelig bare en historie, men da Elias og nogle af hans klassekammerater undersøger kælderen, opdager de, at noget venter på dem i mørket. Noget med forbindelse til det nærliggende hospital og den gamle kirkegård ved siden af skolen. Noget, som ikke slipper, når det først har fået fat."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren/Forlaget Calibat]

Elias elsker gys og heavy metal. Han er ikke den mest populære i klassen, og han har ikke særlig mange venner. Hans bedste ven er Jonas, men de er ved at glide fra hinanden. Ikke fordi de er blevet uvenner, men fordi Jonas er begyndt at interessere sig mere for piger, og fordi det er nu engang noget der sker. 
I klassen skal de stå for den årlige høstfest, som ligger i oktober. Elias kommer i tanke om en gammel vandrehistorie, der knytter sig til deres skole, Skt. Jørgen, og som handler om en nonne og en pedel. Men er det bare en vandrehistorie eller lurer der en ondskab i kælderen?

Der er en grund til at Teddy Vork er en af min favorit horrorforfattere. Endnu en gang har han skrevet en perle af en gyser. Han kan noget helt særligt med at bygge en stemningsmættet atmosfære op, og det er også tilfældet for De døde husker. Det er en snigende form for uhygge, der kendetegner romanen. Det er en uhygge, der gør at man lige tage et ekstra kig over skuldreren, når man går ned af en lang mørk gang eller skyder genvej hen over kirkegården. 
Teddy Vork blander hverdagsrealisme og overnaturlige elementer, så det hele går op i en højere enhed. Der er en rigtig god balance mellem de to, og til sammen skaber de et rigtig godt horror resultat. Det var også noget jeg rigtig vild med i hans tidligere roman Mulm, som var en af de bedste jeg læste sidste år. De døde husker er nemlig ikke kun en god gyserhistorie, men også en fortælling om at være ung, om familie, venskaber, ensomhed og mange af de følelser og tanker, man kan gå rundt med som ung.

Hvilket overnaturligt væsen som Teddy Vork har kastet sig over denne gang, vil jeg ikke afsløre, men det var meget virkningsfuldt, angstprovokerende, og en kende klamt. Jeg elsker, at han har taget fat i et skandinavisk væsen, for jeg synes, at der mangler flere historier om væsner fra den skandinaviske overtro.

Romanen måtte dog godt have været lidt længere for min skyld - simpelthen fordi jeg ikke kunne få nok af historien. Teddy Vork skriver som altid helt fantastisk. Sproget er utrolig smukt, og er med til at understrege og forstærke historiens atmosfære og handling.

De døde husker er målrettet teenagere, men voksne kan snildt læse med (jeg nød i hvert fald den meget). Så er du på udgik efter en effektiv lille gyserhistorie til de mørke aftner, så tjek denne og resten af Teddy Vorks forfatterskab ud. 


4/5 stjerner

Titel: De døde husker
Forfatter: Teddy Vork
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Calibat
Udgivet: 2021
ISBN: 9788794164085
Sideantal: 118

Ingen kommentarer:

Send en kommentar