Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 20. oktober 2021

Death Masks af Jim Butcher

"Harry Dresden should be happy that business is good - makes a change. But now he's getting more than he bargained for: a duel with the Red Court of Vampires' champion, who must kill Harry to end the war between vampires and wizards; professional hit men using Harry for target practice; the missing Shroud of Turin (less missing than expected) and a headless corpse the Chicago police need identifying... Not to mention the return of Harry's ex-girlfriend Susan, still struggling with her semi-vampiric nature. And who seems to have a new man. Some days, it just doesn't pay to get out of bed. No matter how much you're charging."


○ Storm Front ○ Fool Moon ○ Grave Peril ○ Summer Knight ○

Death Masks er femte bog om troldmanden Harry Dresden. 
Harry er atter en gang havnet i lidt af en hvepserede, da han har en duel med en udfordere fra the Red Court of Vampires, professionelle lejemordere prøver at slå ham ihjel, og så skal han også lige finde the Shroud of Turin, som er forsvundet. Harrys ekskæreste halvvampyren Susan vender også tilbage. 

Jim Butcher bliver ved med at udvide universet, for hvor de tidligere bøger har introduceret feer, spøgelser, vampyrer, varulve og gale magikere, møder vi i denne bog Nicodemus og The Denarians, som er en gruppe af faldne engle, hvis sjæle er bundet til de 30 sølvmønter Judas fik for at forråde Jesus. De besætter mennesker, som de så bruger som værtskroppe. Det er et meget spændende koncept, og det gav nogle virkelig gode og intense action- og refleksionsscener, for det lader til at Harry ikke er helt immun overfor mønternes magt. 
Jeg er ligeledes vild med Butchers magisystem, som vi lige så stille og roligt for åbnet mere og mere op for. 

Death Masks er nok den mest actionpacked bog i serien indtil videre, og selvom der er fart på handlingen føles det aldrig overvældende for læseren. Det bidrager i stedet for til at man altid lige kan snuppe en side mere. Man keder sig aldrig i Harrys selskab.
Susan og Michael vender tilbage i denne roman, og jeg er glad for at vi endelige får en form for konklusion på Harry og Susans forhold. Jeg er spændt på, hvad der vil ske i fremtiden for dem to (eller om der overhovedet sker noget), men for nu er det godt, at det er som det er. 
Michael er en af de hvide riddere, og vi bliver også introduceret til to af hans "kollegaer" Shiro og Sanya. De var meget interessante karakterer, og jeg kunne rigtig godt lide den relation de fik opbygget til Harry. Michael og Harry har bare et rigtig godt venskab, selvom de er meget forskellige, og jeg var rigtig glad for at vi fik endnu et indblik i det. At Michaels kone, Charity, hader Harry som pesten giver lige venskabet et ekstra nøk.
Et andet af Harrys venskaber, som jeg også sætter stor pris på, er det han har til Karrin Murphy. Deres venskab er blevet forstærket af alle de grumme overnaturlige mord og forbrydelser de har opklaret sammen, og det har forandret sig en del siden den første bog. 

Alt i alt er Death Masks en spændende og underholdende urbanfantasy roman, hvor der både er fokus på handling og karakterer. Den er velskrevet og velfortalt, og jeg kedede mig ikke et eneste minut. 
Jeg glæder mig rigtig meget til at følge Harry på hans næste eventyr.


4/5 stjerner

Titel: Death Masks
Forfatter: Jim Butcher
Serie: The Dresden Files #5
Sprog: engelsk
Forlag: Orbit
Udgivet: 5. maj 2011 (denne udgave) // oprindelig udgivet 1. august 2003
ISBN: 9780356500317
Sideantal: 417

Ingen kommentarer:

Send en kommentar