Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 29. oktober 2021

Zombier, zombier og lidt flere zombier


[Indeholder anmeldereksemplarer]

Jeg vil i dag komme med en lille række boganbefalinger indenfor zombiegenren. Alle bøgerne er af dansk oprindelse på nær en lille bonus til sidst. Jeg kommer ikke ind på alle danske zombieromaner i denne omgang, men måske laver jeg en del 2 på et eller andet tidspunkt (who knows...).
Zombiegenren er en genre, som jeg holder meget af, og jeg har både læst mange bøger og tegneserier, og set endnu flere film og tv-serier. Der findes meget godt, men også en hel del, der er mindre godt. 

Jeg finder zombier uhyggelige blandet andet, fordi vi alle kan risikere at blive en zombie, hvis vi er uheldige, er uopmærksomme og/eller gør noget dumt. Der er flere forskellige virkemidler, som forfattere kan gøre brug af, og så er der mulighed for at lege en del med genren, mens forfatteren stadig bevarer respekt for genren. Jeg synes selv af de mest uhyggelige zombier er de langsomme af slagsen, og så køber jeg ikke rigtig vegetarzombien. Men så længe forfatterene bare gør det troværdigt, så er jeg med på den værste.

En anden ting, som zombiegenren kan er, at fortælle historier om mennesker. Det gør de fleste romaner immervæk, men i og med at verdenen eller menneskeheden for det meste altid enten går under eller lider et alvorligt knæk, kan der fortælles nogle helt andre historier. Nemlig historier, hvor mennesker er drevet helt ud til kanten på flere forskellige måder, samtidig med at de er under et voldsomt og nærmest umenneskelig pres for at overleve. Nu skulle man tro, at det var zombier, der var den største fjende, men mange gange viser det sig, at den største fjende er andre mennesker... Det er i sig selv jo ret tankevækkende.

Nu er det på tide at få taget hul på anbefalingerne. Da jeg har skrevet anmeldelser til de fleste af dem, vil jeg også indsætte links til dem.
Jeg har selvfølgelig her valgt bøger, som jeg godt kan lide (der er lige en enkelt, jeg er blevet lidt ambivalent omkring, men det skriver jeg mere om lige om lidt). Jeg har forsøgt at ramme lidt forskellige målgrupper, og har også inkluderet nogle fagbøger.

Lad os komme i gang.


Zombiefeberen startede for mig med Kadavermarch af Dennis Jürgensen. Jeg tror, at den startede for mange andre her, da Kadavermarch var Danmarks første zombieroman, da den udkom tilbage i 1991. Det var ikke på dette tidspunkt at jeg læste, da jeg ikke var helt gammel nok eller rent faktisk havde lært at læse på det tidspunkt. Jeg læste den derimod første gang, da jeg gik i gymnasiet. Jeg kan ikke lige huske, hvilket år, men jeg kan huske at det var om vinteren, at det var bælgravende mørkt, og at jeg led af mareridt i et par dage efter. Så det var nice.
Jeg holder meget af blandingen af humor og splatter, selvom sproget visse steder godt kunne trænge til en opstramning. Den er stadig et godt zombiekick.

Kadaverjagt udkom i 2006, og skal forestille at foregå på samme tid som Kadavermarch blot på Anholt og med nogle andre karakterer. Den er ikke helt på højde med Kadavermarch, og jeg er også gået hen og blevet lidt ambivalent omkring den. Handlingen er blandt andet meget afhængig af mobiltelefoner (de var slet ikke nævnt i den første bog), og så ved de allerede hvorfor zombiekrisen opstod. Det var også en vigtig pointe fra den første bog, at kun få mennesker vidste det. Så den passer ikke helt som en to'er, men den har stadig nogle fine zombiescener. 

Min anmeldelse af begge bøger kan læses her.


Jeg læste Kværnen første gang tilbage i 2017 og genlæste den her i oktober, som forberedelse. Den blander både tekst og billeder, og er en art illustreret roman (det er dog ikke en graphic novel). Den foregår efter en zombieapokalypse, og vi følger nogle af de mennesker, der har overlevet. Rebecca er hovedpersonen, og hun har det ikke særlig godt efter, at hun har mistet kæresten Johnny. Hun bliver igen sendt i kamp mod zombierne, hvor hun både skal slås mod dem, men også hendes indre dæmoner.

Jeg kan rigtig lide blandingen af Martin Schjönnings udtryksfulde sprog og Tom Kristensens dystre illustrationer, som sammen skaber en utrolig spændende og barsk zombiehistorie. Det er en effektiv splatterzombiehistorie, der igen beviser at zombierne måske ikke er den værste fjende.

Anmeldelse af Kværnen kan findes her. Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren.


I de fleste tilfælde hænger zombier og splat sammen som rom og cola. Det er bestemt også tilfældet i Pandaemonium af A. Silvestri. Der er virkelig meget blod, splat og indvolde, så den er bestemt ikke for sarte maver. Der er også utrolig mange mennesker, der dør, men så er der til gengæld også en talende tøjkat og en badass hankat med det meget passende navn Satan. Der er også zombiehunde, dræberfluer og hellige tekster, for nu at nævne nogle af de ting, som denne murstensroman indeholder. 

Jeg synes at det er en virkelig underholdende roman, der benytter flere af zombiegenrens traditionelle virkemidler, men som også giver sit helt eget twist på de selv samme virkemidler. Jeg kunne især godt lide, at der var en ond kraft/Djævelens søn, der stod bag menneskenes undergang og som kunne kontrollere zombierne. Det er ikke noget, som jeg er stødt på særligt ofte i zombieromaner, hvis overhovedet.

Anmeldelse kan læses her.


Udød af Ruben Greis er en af de nyeste danske zombieromaner jeg har læst. Den udkom i 2020, og det var også der jeg læste den første gang (men ikke den sidste gang - for genlæses det skal den på et tidspunkt). 

Udød er en meget underholdende zombiehistorie. Jeg fandt den ikke speciel uhyggelig, men der er heller ikke nogle der siger at zombieromaner skal være uhyggelige (jeg gør i hvert fald ikke). Men hold nu op, hvor jeg grinede mange gange mens jeg læste. Romanen er fyldt med oneliners, jeg elskede hovedpersonen Tom, som var vores usandsynlige helt, og så var der action og splat til den store guldmedalje. Kæft det var godt og underholdende skuret sammen. Jeg krydser fingre for at der kommer en to'er.

Min anmeldelse af Udød kan læses her. Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Calibat.


Necrodemic serien er nok det længste (sidemæssigt) zombieværk, der findes på dansk. Jeg læste første gang Requiem i en bus (jeg har åbenbart noget med busser og zombieromaner), mens jeg gik på universitet. Dernæst læste jeg Pax Immortalis og dernæst Necropolis og Camp 41 (som senere blev omdøbt til Castra Damnatorum). I rigtig mange år har jeg så gået og ventet på den sidste roman i serien Regnum Mortis inden den udkom sidste år. Forfatteren begyndte for nogle år siden at gennemgå hele serien, som fik nye forsider, layout, tegneserier og generelt rettet til. 

Necrodemic er en virkelig fed serie Jeg har læst bøgerne op til flere gange, og jeg ved, at jeg kommer til at læse dem igen på et senere tidspunkt. Det er en barsk og grum serie, hvor man kommer til at holde af flere af karakterne, selvom man inderst godt ved, at de ikke alle sammen kommer til at overleve. Jeg kan rigtig godt lide, hvordan forfatteren blander science fiction og horror, og hvordan han kontinuerligt bliver ved med at udvide universet både i det store og i det små. Der er til rigtig mange timers zombieunderholdning.

Anmeldelser kan læses her: Necropolis // Castra Damnatorum // Requiem // Pax Immortalis // Regnum MortisCastra Damnatorum, Requiem, Pax Immortalis og Regnum Mortis er anmeldereksemplarer fra Forlaget Valeta.


Nu har jeg skrevet en del om bøger, der fortrinsvist er målrettet unge og voksne, og som alle har været skønlitteratur. Men der findes selvfølgelig også en rigtig god stak zombieromaner for børn, og der er skam også faglitteratur om zombier henvendt til børn.
Her og nu vil jeg fremhæve Sådan bliver du en tjekket zombie af Thomas Arnt og Ane Gudrun, som er til de lidt yngre børn, og Den store zombie bog af Nicole Boyle Rødtnes og Salina Larsen, som er til de lidt ældre børn.

Sådan bliver du en tjekket zombie tager udgangspunkt i at du er blevet til en zombie, og hvad vil det nu sige at du nu er en levende død. For det er ikke så lige til at være levende død, for du skal jo helst også være tjekket, når du er en zombie. Så er det jo vigtigt at vide, hvad der er in og hvad der er out. Du får både at vide hvordan du skal klæde dig, hvordan dit hår skal sidde, hvordan du skal gå og meget mere. Det hele er fortalt i en let og humoristisk tone bakket op af nogle fede illustrationer.

Den store zombie bog går blandt andet i dybden med hvad zombier er, hvor de stammer fra, og hvordan du kan slå dem ihjel. Bogen giver også et indblik i zombiemyter fra forskellige verdensdele, mens du også kan læse om zombier i bøger, film, tv-serier og computerspil. Du har også mulighed for at tage forskellige quizzer, hvor du eksempelvis kan tjekke om du selv er ved at blive til en zombie eller hvor længe du vil overleve et zombieangreb. Den store zombie bog giver et rigtig fint og velskrevet indblik i zombier, så tjek den ud.


Nu har det indtil videre handlet om danske zombiebøger, men jeg kan simpelthen ikke komme udenom en af mine yndlings zombieserier på engelsk, nemlig Newsflesh serien skrevet af Mira Grant (aka Seanan McGuire).  Den består af fire bøger; Feed, Deadline, Blackout og Feedback samt novellesamlingen Rise.

Zombierne fylder ikke i serien på samme måde, som i andre bøger jeg har læst. De er skam stadig en alvorlig trussel, men menneskerne forsøger at leve med det, og det betyder at de fleste har forskanset sig i deres hjem, som de nødigt forlader. Andre tager derimod mere frivilligt ud i verden for at rapporterer nyhederne, som de så efterfølgende blogger eller vlogger ud til deres læsere og seere. 
Det er en medrivende serie, der effektivt blander science fiction, horror, overlevelse og politik.

Anmeldelser kan findes her; Feed //  Deadline //  Blackout //  Feedback //  Rise.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar