Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 4. oktober 2021

The Killing Dance af Laurell K. Hamilton

"The first hit man came after me at home, which should be against the rules. Then there was a second, and a third. Word on the street is that Anita Blake, preternatural expert and vampire killer extraordinaire, is worth half a million dollars. Dead, not alive.

So what's a girl to do but turn to the men in her life for help? Which in my case means an alpha werewolf and a master vampire. With professional killers on your trail, it's not a bad idea to have as much protection as possible, human or otherwise.

But I'm beginning to wonder if two monsters are better than one..." 



The Killing Dance er den sjette bog om Anita Blake, og det er her hvor tingene for alvor begynder at blive sexy. 

Anita dater stadigvæk både varulven Richard og vampyren Jean-Claude. Hun har ikke været i seng med nogle af dem endnu, men tingene begynder for alvor at spidse til, og hun må snart foretage et valg mellem de to. 
Richard har sine egne problemer i ulveflokken, da han ikke er enig med sin co-alpha, Marcus, men han har ikke lyst til at dræbe ham (eller nogle i det hele taget). Anita er bange for, at det er Richard, der ender med at blive dræbt, hvis han ikke ændrer holdning.
Der er ligeledes udfordringer på vampyrfronten, da mestervampyren Sabin er begyndt at rådne, og han mener at Anitas kraftfulde nekromanti kan redde ham.
Det hjælper heller ikke på det hele, at der er sat en dusør på Anitas hoved. Anita har derfor igen rigeligt at se til. Selvom der er mange plottråde i luften bliver de alle fanget på en tilfredsstillende måde.

Jeg kunne rigtig godt lide, at denne bog har et stort fokus på Anitas forhold til Jean-Claude og Richard. Hun viser både de gode og de mindre gode sider frem. Der har været en del forventningsopbygning i de tidligere bøger til hvem hun vælger, og det er utroligt dejligt at denne forventning endelig bliver indfriet. Og så må jeg bare sige, at hun valgte helt rigtig efter min mening (jeg kunne virkelig ikke lide den ene af fyrene i denne bog, han var en voldelig nar). Derudover kom der endelig nogle steamy sexscener på bordet. Det var helt klart på tide, da serien har været meget slowburn op til. 

Jeg var også rigtig glad for at Edward var med igen. Han har en rigtig god platonisk kemi med Anita, og de er altså et herligt makkerpar. Det er også stensikkert at dødstallet stiger, når de to er sammen.
Jason var også med igen, og jeg glæder mig altså til at han får noget mere spilletid, da han er en af mine favoritter.

Anita er en beskytter, og det viser hun flere gange i løbet af bogen. Hun viser hensyn til andre, men hun står også ved hendes holdninger. Dog ikke mere end at de kan ændre sig i takt med, at hun bliver klogere og opdager nye ting. Hun har været igennem en udvikling fra bog 1 til bog 6, og jeg glæder mig til at følge hendes videre udvikling. 

Laurell K. Hamilton bliver ved med at udvide universet, og det er så fedt. Vi får små og større informationsbidder, som er med til at gøre universet og karaktererne mere troværdige. 
Jeg elsker forfatterens skrivestil. Den er beskrivende og fængende. Jeg har læst nogle steder, at der er nogle, der synes den er for meget, men jeg er altså fan. 

Jeg glæder mig meget til at læse videre i serien, og jeg vil anbefale den til alle der elsker urban fantasy med en stærk kvindelig karakter i hovedrollen. 


4/5 stjerner

Titel: The Killing Dance
Forfatter: Laurell K. Hamilton
Serie: Anita Blake, Vampire Hunter #6
Sprog: engelsk
Forlag: Headline
Udgivet: 7. januar 2010 (denne udgave) // oprindelig udgivet 1. juni 1997
ISBN: 9780755355341
Sideantal: 452

Ingen kommentarer:

Send en kommentar