Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 10. november 2021

Middlegame af Seanan McGuire

"Meet Roger. Skilled with words, languages come easily to him. He instinctively understands how the world works through the power of story.
Meet Dodger, his twin. Numbers are her world, her obsession, her everything. All she understands, she does so through the power of math.
Roger and Dodger aren’t exactly human, though they don’t realise it. They aren’t exactly gods, either. Not entirely. Not yet.
Meet Reed, skilled in the alchemical arts like his progenitor before him. Reed created Dodger and her brother. He’s not their father. Not quite. But he has a plan: to raise the twins to the highest power, to ascend with them and claim their authority as his own.
Godhood is attainable. Pray it isn’t attained."


Middlegame er en bog, der kræver en hel del af sine læsere. Den har en virkelig fed åbningsscene, der bare river dig lige ind i midten af handlingen eller faktisk ret tæt på slutningen. Så træder den en hel del skridt tilbage, og så får du langsomt optrevlet hvorfor og hvordan karakterne er endt, som de gjorde. Jeg er med vilje meget vag, fordi det simpelthen selv skal opleves. I starten får vi nemlig næsten intet at vide om plottet. Det er en af romanens styrker, og derfor vil jeg heller ikke fortælle særlig meget om det i denne anmeldelse. For jo mindre man ved, jo bedre. 

Men jeg vil fortælle at Roger og Dodger er tvillinger, der er skabt (ikke født), og derefter adskilt fra fødslen, og opvokset hver sig og uden kendskab til den anden. Alt dette er blevet sat i værk for at de kan opfylde deres formål på jorden. Reed - manden, der har skabt dem - er selv blevet skabt for snart længe siden, og han er besat af at opfylde Doctrine of Ethos. Men selvfølgelige kan tvillingerne ikke holdes adskilt for evigt, især ikke da de opdager, at de har særlige evner, som de ikke helt ved hvordan de kontrollere, og som kan medføre jordens undergang.

Seanan McGuire skriver helt igennem fantastisk. Sproget er simpelthen så smukt, og er grund nok til at kaste sig over resten af hendes forfatterskab. At hun så også opdigter fantasifulde historier og fortryllende karakterer, er jo blot en ekstra bonus. Men i alt seriøsitet er Seanan McGuire en af mine yndlingsforfattere, netop fordi hun skriver som en drøm, og skaber fantastiske og troværdige karakterer samt medrivende og overraskende plots.

Middlegame er ikke en bog for alle. Der er sikkert nogle, der vil stoppe før de er kommet 50 sider ind i den. Men hvis du giver den en chance, stoler på forfatteren og lader dig rive med, tror jeg godt du kan ende med at blive ligeså opslugt, som jeg var. 
Det er en bog, som jeg kommer til at læse igen, fordi jeg ved, at jeg vil opdage nye ting ved den. Det er en bog, der lagde sig blidt om min sjæl og klemte til. Det er en bog, som knuste mit hjerte, og jeg kan derfor ikke vente med at læse dens efterfølger. Jeg er nemlig slet ikke færdig med dette univers.


4,5/5 stjerner

Titel: Middlegame
Forfatter: Seanan McGuire
Serie: Middlegame #1
Sprog: engelsk
Forlag: Tordotcom
Udgivet: 7, maj 2019
ISBN: 9781250195524
Sideantal: 528

Ingen kommentarer:

Send en kommentar