Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 17. april 2023

House of Hunger af Alexis Henderson

"Marion Shaw has been raised in the slums, where want and deprivation are all she knows. Despite longing to leave the city and its miseries, she has no real hope of escape until the day she spots a strange advertisement in the newspaper, seeking a 'bloodmaid'.

Though she knows little about the far north - where wealthy nobles live in luxury and drink the blood of those in their service - Marion applies to the position. In a matter of days, she finds herself at the notorious House of Hunger. There, Marion is swept into a world of dark debauchery - and there, at the centre of it all is her.

Her name is Countess Lisavet. Loved and feared in equal measure, she presides over this hedonistic court. And she takes a special interest in Marion. Lisavet is magnetic, charismatic, seductive - and Marion is eager to please her new mistress. But when her fellow bloodmaids begin to go missing in the night, Marion is thrust into a vicious game of cat and mouse. She'll need to learn the rules of her new home - and fast - or its halls will soon become her grave."


Hvad der først fangende min opmærksomhed ved House of Hunger var dens titel samt at den blev beskrevet som en lesbisk vampyrroman. Andet vidste jeg ikke, men jeg var så klar til at dykke ned i blodbadet.

Marion er en ung kvinde, der lever i fattigdom i Prane i Syden. Hun ønsker sig et bedre liv, og griber chancen, da hun ser en annonce, der leder efter unge piger og kvinder, som skal blive bloodmaids for adelklassen i Norden. Det viser sig at Marions blod har en helt særlig smag, så hun bliver optaget som bloodmaid hos grevinde Lisavet Bathony af House of Hunger. Her skal Marion lære at blive en bloodmaid, mens hun samtidig skal navigere mellem de forskellige interesser og agender fra de andre bloodmaids, Lisavet samt hoffet, der holder til i House of Hunger.

Romanen starter rigtig godt ud. Jeg var fanget fra første side, hvor vi dykker lidt ned i Marions liv som fattig og hårdtarbejdende, samt hendes problemfyldte forhold til bror. Derefter rejser hun til det temmelig skumle slot, House of Hunger, hvor hun skal give blod til grevinden, der holder sig ung og frisk via blodet. Jeg kunne rigtig godt lide ideen om bloodmaids. Jeg synes, det var en interessant ide, og ikke noget jeg mindes at have støt på før - i hvert fald ikke udtænkt på denne måde.

Atmosfæren i romanen og beskrivelserne af slottet er virkelig gennemførte. Jeg elskede den gotiske stemning, som var gennemgribende og billedskabende. 
Jeg var dog ikke så vild med, hvor hurtigt forholdet mellem Marion og Lisavet udviklede sig. Jeg er mere til en god slowburn romance, men her var lidt for meget kærlighed ved første blik-agtig. Jeg forstod ikke rigtig hvorfor Marion var så tiltrukket af Lisavet, fordi deres forhold aldrig rigtig blev udforsket. De har nogle enkle scener sammen inden de begynder at kysse, men så bliver selve kærligheds- og forelskelsesdelen hastet igennem. Jeg kunne godt have brugt noget mere længsel, før de begyndte at kaste sig over hinanden. Det havde også klædt den gotiske stemning bedre med nogle flere lange blikke imellem karakterne.

Jeg synes også der er et eller andet off med uhyggen. Jeg havde for det første forventet mere af den, og jeg havde også forvent den spredt bedre ud over den forholdsvis korte roman. Men det meste af uhyggen foregår de sidste ca. 30-40 sider, og selvom det er rigtig godt (læs: uhyggeligt), så var det bare lidt for lidt og lidt for sent for min smag og forventning. 

House of Hunger har mange tråde til historien om Elizabeth Báthory, som var en ungarsk grevinde og seriemoder. Hun torterede og myrdede mange piger og kvinder (ingen ved helt hvor mange), og hun både drak og badede i deres blod for at holde sig ung. Jeg har tidligere læst lidt om hende, men jeg har helt klart fået lyst til at dykke ned i hendes historie igen.

House of Hunger er en meget velskrevet og stemningsfyldt vampyrfortælling med en stærk gotisk vibe. Det bliver bestemt ikke min sidste bog af Alexis Henderson, og heldigvis har jeg The Year of the Witching stående på reolen.


3,5/5 stjerner

Titel: House of Hunger
Forfatter: Alexis Henderson
Serie: -
Sprog: engelsk
Forlag: Bantam Press
Udgivet: 6. oktober 2022
ISBN: 9781787632509
Sideantal: 304

Ingen kommentarer:

Send en kommentar