Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 21. april 2023

Status på læsemål


Jeg kan mærke, at jeg trænger til at lave en lille status på mine læsemål, både så jeg lige kan få dem genopfrisket (det er trods alt over fire måneder siden, jeg lavede dem), og så jeg kan se om der er noget jeg skal rette ind på eller måske tilføje.

Mit første mål er mit Goodreads mål på 52 bøger. Jeg havde med vilje sat antallet lavt, så jeg ikke ville ryge ind i en reading slump, som jeg var tæt på sidste år.
Jeg har allerede læst flere end de 52 bøger, men jeg kan stadig mærke, at jeg er meget fokuseret på at få læst et vist antal bøger hver måned. Det er dumt for det er jo ingen konkurrence, og det er endnu dummere fordi jeg vælger nogle bøger fra som af den ene eller anden grund vil tage længere tid at læse. 
Så det er noget jeg gerne vil arbejde med fremover. Jeg vil gerne vælge de længere bøger til, dem der kræver noget af ens læser og dem som jeg kan dyppe ind og ud af efter humør. Jeg ved at det kommer til at kræve noget af mig, så det er et mål jeg skal være ekstra opmærksom på.

Mit andet mål er at færdiglæse eller komme videre i serier, og den går faktisk rimelig godt, men jeg skal stadig have fokus på den. Jeg har en liste, hvor jeg noterer de serier, som jeg har læst i i år, men ikke er færdig med endnu, dem som jeg er blevet færdig med, og dem som jeg har opgivet.
Jeg er pt. aktiv i gang med 22 serier (tallet passer ikke helt, da jeg kun har skrevet titler ind som jeg har læst i år). Jeg har læst 6 serier færdig og jeg har opgivet 5. Jeg er også begyndt at skrive dem ind i mine månedlige opsummeringer, for også at blive påmindet om min proces der.

Mit tredje mål er at lave tbrs og bruge min D20 terning til at vælge. Jeg har lavet tbrs til readathons, men jeg har ikke været så god til at følge dem. Jeg har heller ikke brugt min D20 terning endnu. Jeg håber lidt det kommer til at ske og gerne snart. Men måske skal jeg starte i det små og lave en måneds tbr på 2-3 bøger maks, og se om jeg kan komme i mål med det.

Jeg har lyst til at give mig selv et fjerde mål, der handler om mine biblioteksudlån. Jeg er gået lidt amok med at låne en hel masse bøger den sidste tid, og jeg skal altså til at begrænse mig. For jeg har så mange af mine egne bøger stående ulæst, og dem vil jeg altså meget gerne gøre noget ved. Når jeg har læst de bøger, som jeg allerede har lånt, vil jeg gøre et meget kraftig forsøg på sætte antallet ned til maks 4, for så er der også en mulighed for at jeg rent faktisk får dem læst inden for en rimelig tidsramme.

Jeg overvejer at lave et statustjek igen senere på året, måske lige før eller lige efter sommerferien. Jeg tror det kunne være en god ide og være med til at holde mig til ilden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar