Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 30. januar 2020

De bedste bøger i 2019


[Indeholder anmeldereksemplarer]

Det her indlæg har været et stykke tid undervejs, fordi det simpelthen har været så svært at korte listen ned, så den blev lidt mere overskueligt, Jeg fik nemlig læst rigtig mange gode bøger i 2019, og der var derfor en hel del fantastiske titler at vælge imellem.
Jeg har valgt at slå nogle af titlerne sammen, hvis de enten er i samme serie eller af samme forfatter, fordi jeg simpelthen ikke har kunnet vælge mellem dem eller havde lyst til det.
Listen er i tilfældig rækkefølge.

# Nevernight & Godsgrave af Jay Kristoff
Dette er en af de bedste fantasyserier, jeg læste i 2019. Jeg har endnu ikke fået læst Darkdawn, som er sidste bind, men det planlægger jeg snart at gøre.
Serien handler om Mia Corvere, der kommer i lære som lejemorder, for at hævne sin families død. Det er en lang og farefuld rejse hun skal igennem, men heldigvis er hun ikke alene, da hun har skyggekatten Mister Kindly som ven.
Det er en virkelig fed serie fuld af mørk humor.

# Ursiderne (anmeldereksemplar fra Tellerup) & Kvadrantiderne af Nanna Foss
2019 blev endelig året hvor jeg fik læst Ursiderne, som er tredje bog i Spektrum serien. Nasrin er en person, der gemmer utrolig meget vrede og sorg i sig, og det var både hårdt og spændende at læse hendes historie.
2019 var også året, hvor Noahs historie blev udgivet og jeg slugte Kvandrantiderne på ganske kort tid. Noah er også et virkelig interessant bekendtskab, og hans historie er medrivende og hjerteskærende.
Jeg kan kun anbefale, at man kommer i gang med Spektrum serien, for den er altså vild.

# Dødevaskeren & Skyggedanseren af Sara Omar
Hjerteskærende er også et ord jeg vil bruge om Dødevaskeren og dens efterfølger Skyggedanseren. Det er simpelthen barsk læsning, og jeg blev både vred og ked af det, da jeg læste dem.
Jeg kan kun anbefale at man læser dem.

# Ravnenes hvisken 2 af Malene Sølvsten
Jeg elsker det univers og de karaktere som Malene Sølvsten har skabt med Ravnenes hvisken. Her i 2'eren tager Anne til paralleluniverset Hrafnheim for at møde sin søster og stoppe den onde Ragnara i at blive en uovervindelig guddom.
Anbefales til alle der elsker en badass kvinde i hovedrollen og et eventyrlig miks af fantasy og nordisk mytologi.

# Hun bad selv om af Louise O'Neill
Dette er en virkelig barsk historie om en ung pige, der efter en vild nat bliver voldtaget af flere fyre, som også tager billeder af de forskellige overgreb. Hendes venner vender hende ryggen, og det gør de fleste andre også i det lille samfund, for drengene er populære, og hun var jo selv ude om det.
Dette er endnu en bog, hvor jeg blev vred og følte afmagt imens jeg læste den. For selv om denne bog er fiktion, så sker sådan noget her i virkelighed, og det er virkelig frygtelig.
Det er en bog, som jeg synes alle burde læse.


# The Painted Man af Peter V. Brett
Jeg fik endelig taget mig sammen til at læse The Painted Man, fordi forfatteren kom forbi Fantasyfestivalen, og det var beslutning, jeg bestemt ikke kom til at fortryde. Det var en virkelig god fantasyfortælling, og jeg skal helt klart læse videre i serien i år.

# Golden Son af Pierce Brown
Golden Son er en forrygende fortsættelse til Red Rising, men den er så meget mørkere i tonen, og jeg elsker det. Der er virkelig mange ting på spil for Darrow, og et forkert træk kan blive hans død. Den ender med den ondeste cliffhanger, så jeg skal have læst den næste i serien i år.

# Dødt kød - Dag 3 (anmeldereksemplar fra Facet) & Pigen som ikke var der (anmeldereksemplar fra Facet) af Nick Clausen
Jeg har slået disse to titler sammen af Nick Clausen, selvom de ikke er i den samme serie. Dødt kød - Dag 3 er den tredje bog i forfatterens zombieserie, og en jeg længe har glædet mig til at læse. Den tager skridtet videre fra de to første og zombieproblemet vokser sig større og større. Det er en virkelig fremragende serie, og jeg glæder mig utrolig meget til den næste bog.
Pigen som ikke var der er en enkeltstående roman om to søskende, hvor lillesøsteren forsvinder og broren er opsat på at finde hende igen. Det der har taget hende er nemlig ikke helt menneskeligt. Igen en rigtig fed bog fra forfatterens hånd.

# Bjergtaget - Og de blev lokket (anmeldereksemplar fra Facet) af Sidsel Sander Mittet
Bjergtaget - Og de blev lokket er den første bog, jeg har læst af forfatteren, men det bliver bestemt ikke den sidste. Hun skriver virkelig godt og fængende, og så kan jeg rigtig godt lide at hun blander folkeviser ind i historien og gør elverne til de farlige væsner de er skabt til at være.

# Grimm af Kenneth Bøgh Andersen og Benni Bødker
Kenneth Bøgh Andersen og Benni Bødker har slået sig sammen og gendigtet nogle af Brødrene Grimms elskede eventyr. Samtidig er der skruet op for uhyggen både i eventyrerne og i de tegninger som John Kenn Mortensen har lavet. Jeg kan kun sige, at jeg er en stor fan af det hele.

# Væddermændenes nat (anmeldereksemplar fra Turbine) af Tobias Stenbæk Bro
Væddermændende nat er medrivende middelalderfantasy, hvor der er lagt vægt på beskrivelser af verdenen, karakterne samt deres indbyrdes magtspil. Det er en virkelig spændende univers, som forfatteren har skabt, og det er endnu en serie, som jeg skal læse videre i.

Hvad var din bedste læseoplevelse i 2019?

2 kommentarer:

  1. Ih, der er nogle virkelig gode på og en del om er på min tbr liste xD

    SvarSlet