Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 13. oktober 2020

Moon Called af Patricia Briggs

"Mercy Thompson's life is a long way from normal. Her next-door neighbour i an alpha werewolf. Her former boss is a gremlin. And she's fixing a VW bus for a vampire. But then, Mercy isn't exactly normal herself.
So when a teenager walks into her garage looking for work, the coyote shapeshifer in her spots the werewolf in him. Although he's not from the local pack, she gives him a chance and a job. But all too soon, men and werewolves come looking for him, the local alpha is attacked in his own home, and a dead body is left as a warning on Mercy's front porch. She's suddenly in a heap of trouble - and finding difficult questions breed dangerous answers."


Jeg har i flere år været stor fan af urban fantasy, som er en undergenre af fantasy, og jeg bliver derfor altid glad, når jeg finder en ny serie at kaste mig over. Jeg hørte og mødte Patricia Briggs på Fantayfestivalen tilbage i 2018. Hun holdt et rigtig spændende foredrag og signerede også et par af mine bøger bagefter. Jeg læste for første gang Moon Called op til festivalen, men jeg fik aldrig skrevet en anmeldelse, selvom jeg havde planer om det. Så derfor genlæste jeg bogen i år, og fik endelig skrevet anmeldelsen. 

Mercy Thompson er en walker, det vil sige at hun kan skifte form til en prærieulv lige når hun har lyst til. Hendes sanser er også meget mere skarpe end menneskers, især hendes lugtesans. Og så kan hun føle, når der bliver anvendt magi omkring hende. Hun arbejder som automekaniker på eget værksted, hvor der en dag kommer en ung teenager forbi. Han er i problemer, og så er han varulv. Mercy beslutter sig for at hjælpe ham, og hun bliver snart rodet ind i store problemer. 
Plottet i Moon Called er spændende, og man bliver fanget fra første side. Jeg sad i hvert fald limet til siderne. 

Mercy er en helt igennem skøn hovedperson at følge. Hun er smart og ikke bange for at sige sin mening. Hun kender sine styrker og svagheder, og hun forstår at udnytte dem. Det er også rigtig rart at hun er den der redder folk, i stedet for at være den der hele tiden selv skal reddes (af en mand). 
En anden ting, der er virkelig godt beskrevet er hendes relation til vareulveflokken. Hun passer ikke helt ind (fordi hun er en walker), men hun har en rigtig god dynamik med flere af dem som skaber nogle spændende relationer. Jeg er vild med at hun siger fra, når hun er uenig eller hendes grænser bliver overtrådt. Dialogen mellem karakterne i romanen er i det hele taget virkelig god og fængende. Det er virkelig en fryd at læse og det virker hverken opstillet eller kluntet.

Universet er også virkelig interessant. Vi har både varulve, forskellige former for feer, hekse og vampyrer. I Moon Called lærer vi mest om varulvene og deres samfund, men vi får også lidt at vide om både feerne, heksene og vampyrerne. Jeg håber dog at de næste bøger i serien tager et dybere kig på nogle af de andre væsner også. Det ville være virkelig fedt. 

Moon Called er en medrivende fantasy fortælling, som får en stor anbefaling herfra. 


4/5 stjerner

Titel: Moon Called
Forfatter: Patricia Briggs
Serie: Mercy Thompson #1
Sprog: engelsk
Forlag: Orbit
Udgivet: 2. januar 2011 (denne udgave) // oprindelig udgivet 31. januar 2006
ISBN: 9780356500584
Sideantal: 352

Ingen kommentarer:

Send en kommentar