Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 11. marts 2021

Næsten her af A. Silvestri

"Et sted mødes kollektivet Vinterblomsten til aftemning om lovforslag 44, et andet sted glæder Ingelis sig til, at mormor kommer på besøg, og et helt tredje sted maler chimpansen Sumius sit hovedværk Studium i Jordfarver IX. Tre steder ud af en vrimmel."


[Anmeldereksemplar fra Forlaget Brændpunkt]

Næsten her er A. Silvestris nyeste novellesamling, som består af 14 noveller - En drøm om lighed // Stig Attertag, manuskriptforfatter // Fossiler // Onsdagsfællesmøder // Man skyder da dyr // Ex libris // Det tynde øl // Et studium i jordfarver IX // Læserbrev til Sekundanten // Listen // Bjergkrystal // Skudvielser // Herrens legeme // Sejren er vor.

Jeg har efterhånden læst en hel del af forfatterens noveller samt nogle af hans romaner, og jeg må sige at han gang på gang bliver ved med at overraske mig. Og det gør sig i den grad også gældende for denne novellesamling.

Novellerne i Næsten her er meget forskellige fra hinanden, hvad angår indhold, men de har alle det til fælles at de foregår i verdener, der næsten ligner vores. De foregår i parallelle verdener, hvor en måske lille ting er ændret, men som spreder store ringe i den pågældende verden. Jeg vil ikke gå ind i novellernes handlinger her, for jeg synes at man skal ind til dem uden at vide noget. Det var sådan, jeg gjorde, og det var en virkelig god læseoplevelse.

Jeg har selvfølgelig nogle klare favoritter blandt novellerne (sådan er det altid, når jeg læser novellesamlinger), men jeg synes at novellesamlingen som et hele er meget gennemført og helt sin egen.
Undervejs sad jeg flere gange med tanken "hvad er det jeg lige har læst..?". Og det er egentlig en ret fed følelse at sidde tilbage med. A. Silvestri har nogle skarpe kommentarer til forskellige samfundsforhold, og han går lige til kanten med at udforske disse "hvad nu hvis" scenarier.

Næsten her er en interessant og tankevækkende samling af noveller. Jeg kan nemt forestille mig, at jeg vil vende tilbage til novellerne på et tidspunkt, for der ligger mere begravet lige under overfladen. 


4/5 stjerner

Titel: Næsten her
Forfatter: A. Silvestri
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Brændpunkt
Udgivet: 2020
ISBN: 9788793835917
Sideantal: 370

Ingen kommentarer:

Send en kommentar