Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 4. marts 2021

Regnum Mortis af Patrick Leis

"'Han lignede en mand, mindede om et rigtigt menneske bortset fra at kroppen ligesom var sat helt forkert sammen. Sue åbnede munden for at skrige, men der kom ingen lyd og nu holdt manden en brækket finger op foran sine flossede læber. - Shh, hviskede han, - skrig ikke.'

Efter Teknokratiets fald går de sidste overlevende i gang med at genopbygge civilisationen. Men ikke alle bryder sig om den nye verdensorden og lige ude på den anden side af bymuren venter resterne af hæren på en mulighed for at genvinde magten. Men den værste trussel befinder sig allerede inde i C-byen og snart begynder de første mord.


[Bogen er et anmeldereksemplar fra Valeta]

Regnum Mortis er sidste bind i Patrick Leis' Necrodemic serie, og det er en bog, som jeg havde skyhøje forventninger til. Det er også en bog, som har været længe undervejs (faktisk flere år), så jeg er glad for, at jeg endelig har fået den i mine zombiehungerende hænder. 

Jeg kommer ind på nogle spoiler for tidligere bøger i denne anmeldelse, så hvis du ikke har læst dem, vil jeg anbefale at læse bøgerne og vender tilbage.

Zombierne er udryddet og Teknokratiet i C-city1 er faldet. Et nyt bystyre forsøger at genoprette ro og orden, samt gennemføre deres nye styre. Desværre er det ikke alle borgere, der er glade for den nye verdensorden, og det bliver endnu værre, da de ikke længere kan få deres dosis af Lazarus Sacramentum, som er livsforlængende eliksir skabt af beriget zombieblod. Mens den indre uro stiger banker en ydre trussel også på. General Riker og hans soldater har nemlig belejret byen og er opsatte på at indtage den med alle midler.

Jeg var som sagt meget spændt på denne afslutning, især da alle zombierne blev udryddet af Nødbremsen i Pax Immortalis. Hvad ville den nye store trussel være? Det havde forfatteren selvfølgelig et bud på, og det var et rigtig godt bud efter min mening. Det gav også rigtig god mening i forhold til et af de overordnede temaer, som har gennemsyret hele serien. Nemlig at mennesker kan være utrolig onde mod hinanden, og at det er alles kamp mod alle. 

Som altid følger vi en hel del karakterer, hvor nogle har større rolle end andre. Feltet bliver mindre og mindre jo længere vi kommer ind i romanen, men man når alligevel at binde sig til flere af dem, og krydser fingre for at de vil overleve. Der er rigtig god karakteropbygning på de fleste af karakterne.
Jeg var især vild med de gamle kendinge - Nina og Thor. Vi følger dem gennem deres forskellige kampe, både indre og ydre, og de har sjældent tid til at stoppe op for at trække vejret, før de skal tage stilling til nye problemer. 

Regnum Mortis er ligesom sine forgængere en nervepirrende omgang. Flowet i historien er medrivende og sproget er let og flydende. Spændingskurven er støt stigende og selvom zombierne er væk er der stadig masser af blod, horror og splat. Historien er også fuld af overraskelser og easter eggs til andre af Patrick Leis' bøger. Slutningen var jeg nødt til at læse to gange for den er både hjerteskærende og genialt. Jeg får helt lyst til at genlæse serien igen. 

Jeg har i mange år været fan af Necrodemic serien, og det er jeg stadigvæk. Jeg er lidt trist over at serien nu er endegyldigt slut, men det var en god slutning, og den som serien og læserne fortjente.

Jeg vil anbefale Necrodemic serien til alle der elsker en fremragende blanding af dystopi, science fiction og horror. Til alle der elsker zombier. Til alle der elsker en god historie. Der er til mange timers underholdning, så sæt i gang.


5/5 stjerner

Titel: Regnum Mortis
Forfatter: Patrick Leis
Serie: Necrodemic #5
Sprog: dansk
Forlag: Valeta
Udgivet: 1. oktober 2020
ISBN: 9788771570779
Sideantal: 579

Ingen kommentarer:

Send en kommentar