Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 8. juni 2021

De udøde af Johan Egerkrans

"Hungrende efter blod og livskraft rejser de udøde sig fra deres grave."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra Alvilda]

Det er ikke en hemmelighed at jeg er en stor fan af horror og gysergenren, så da jeg opdagede at Johan Egerkrans havde udgivet en fagbog med titlen De udøde var jeg selvfølgelig nødt til at læse den.

Johan Egerkrans starter bogen med en indledning, hvor han blandt andet kommer ind på, hvad en udød er, hvordan udøde kan opstå, samt hvordan man kan beskytte sig imod dem. Resten er bogen er et opslagsværk med 41 forskellige udøde inddelt efter verdensdel. Det er virkelig fascinerende læsning, og også en kende uhyggeligt, for der er nogle virkelig skrækindjagende udøde, gengangere og levende døde i denne bog.

Vampyren har altid været min favorit udød, men jeg har også en forkærlighed for zombier. Begge væsner bliver beskrevet i denne bog, men også væsner som succubus, banshee og churel bliver beskrevet. Der var flere af de forskellige udøde, som jeg kendte i forvejen, men der var også nogle, som jeg enten kun kendte lidt til, og nogle som jeg slet ikke havde hørt om før. Forfatteren har trukket på de forskellige landes folkeovertro til at skrive beskrivelserne. 
Bogen gav mig lyst til at lære mere om de forskellige væsner, og så er det jo meget godt at forfatteren har inkluderet en litteraturliste sidst i bogen.

Johan Egerkrans har kreeret nogle utrolig smukke illustrationer til hver af de udøde. De er nogle små kunstværker, som jeg kunne bruge timer på at kigge på. Jeg holder virkelig meget af Egerkrans' streg, som jeg synes er meget udtryksfuld, og som fanger essensen af de udøde og deres skræmmende væsen.
Bogen er i et utrolig lækker kvalitet, og det er en bog, som jeg vil læse igen og igen.



4/5 stjerner

Titel: De udøde // Originaltitel: De odöda
Forfatter: Johan Egerkrans
Serie: -
Originalsprog: svensk // læst på dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2019
ISBN: 9788741506647
Sideantal: 125

Ingen kommentarer:

Send en kommentar