Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 10. juni 2021

Night Shift af Stephen King

"As you read, the clutching fingers of terror brush lightly across the nape of the neck, reach round from behind to clutch and lock themselves, white-knuckled, around the throat.

This is the horror of ordinary people and everyday objects that become strangely altered; a world where nothing is ever quite what it seems, where the familiar and the friendly lure and deceive. A world where madness and blind panic become the only reality."


Night Shift er Stephen Kings første novellesamling, der består af 20 noveller. Flere af novellerne har tidligere været udgivet i forskellige magasiner, men er for første gang samlet i bog. 
De fleste af novellerne bevæger sig inden for horrorgenren. De er ikke alle overnaturlige, men de fleste har en følelse af rædsel over sig, som i større eller mindre grad kommer til udtryk i novellens handling eller atmosfære. 

Jeg holder af mange af Kings romaner, og det er nok også dem hans forfatterskab er mest kendt for, men efter min mening er han også utrolig god til at skrive noveller, som har noget på hjerte. Det er ikke alle noveller i Night Shift, som er helt vellykket efter min mening, men de udgør heldigvis kun et fåtal. De fleste af novellerne er virkelig gode, og nogle af dem er små mesterværker.

Jerusalem's Lot og One for the Road er begge med i min udgave af 'Salems Lot. Jerusalem's Lot foregår i 1850 og er bygget op af breve og dagbogsfortegnelser, og minder derfor meget om Dracula, der brugte samme fortælleteknik. Novellen har også lidt af den samme følelse som Dracula, men handler om dæmoner i stedet for vampyrer. One for the Road handler derimod om vampyrer og foregår nogle år efter handlingen i 'Salems Lot. Det er en meget stemningsfuld gyser.  

Graveyard Shift er ligeledes en meget vellykket novelle, der har fokus på hvad der kan ske når evolutionen går amok. Det er ikke altid helt kønt, og jeg er meget glad for, at jeg ikke har en kælder. 
I Am The Doorway blander effektiv horror og science fiction og det er ikke en novelle man skal læse, hvis man lider af trypofobi. Den fik de små hår til at rejse sig i nakken.

The Mangler tager fat i den klassiske fortælling om dæmonbesættelse og giver den et spændende tvist. 
The Boogeyman har en meget usympatisk fortæller, som frit dømmer andre, men som ikke kan se sine egne fejl. Den har en meget fed og overraskende slutning, som jeg elsker.

The Ledge har ikke et overnaturlig element, men er derimod en fortælling om mennesker, der er modbydelige mod hinanden på grund af ære og penge. Men det gør den bestemt ikke mindre god.
Har du nogensinde prøvet at kvitte en dårlig vane? Vores hovedperson i Quitters, Inc. forsøger at droppe rygning og får alternativ hjælp hos et meget specielt firma, som jeg måske ikke vil anbefale, medmindre man er en meget viljestærk person. 

Children of the Corn er et bevis på at børn kan danne grobund for en meget uhyggelig historie. Tilsæt endeløse majsmarker og en et væsen, der lurer i mørket, og du har en klassiker indenfor horrorgenren.. Den er i hvert fald en af mine. 

Dette var nogle af mine favoritter i novellesamlingen, men desværre var der også nogle noveller, der ikke sagde mig så meget. 

Night Surf føles ufærdig på en eller anden måde. Den fortæller historien om en sygdom, der hærger og slår de fleste ihjel, hvor vi følger en gruppe unge mennesker, der indtil videre har undsluppet. Men den fangede desværre aldrig rigtig min interesse. Den var for rodet og fragmentarisk.  
The Last Rung on the Ladder er som sådan ikke dårlig, men den passede overhovedet ikke ind i denne samling. Det var bare en historie, som jeg skulle have overstået så hurtigt som muligt. 

Night Shift er en velskrevet novellesamling fuld af fortællerglæde og overskud. Jeg kan varmt anbefale den, hvis du kan lide uhyggelige og tankevækkende historier.


4/5 stjerner

Titel: Night Shift
Forfatter: Stephen King
Serie: -
Sprog: engelsk
Forlag: Hodder
Udgivet: 10. januar 2008 (denne udgave) // oprindelig udgivet februar 1978
ISBN: 9780340952672
Sideantal: 488

Ingen kommentarer:

Send en kommentar